شيث پسر حضرت آدم و حواء، دومین پیامبر الهی پس از حضرت آدم است. حضرت آدم او را وصي و جانشين خود ساخت. شيث علاوه بر جانشيني پدرش حضرت آدم، خودش پيامبر هم بود.
www.morsalat.com
در اين كه «الياس» يكي از پيامبران بزرگ خدا است ترديدي نيست، و آيات قرآن با صراحت اين مسأله را بيان كرده، آنجا كه مي گويد (الياس از رسولان ما بود). صافات/123.
نام اين پيامبر در دو آيه از قرآن مجيد آمده است يكي در سوره «صافات» و ديگري در سوره «انعام» همراه گروه ديگري از پيامبران.ولي در اين كه الياس نام ديگر يكي از پيامبراني است كه در قرآن نامشان آمده، يا مستقلاً نام پيغمبري است، و ويژگيهاي او كدام است؟ نظرات گوناگوني وجود دارد :
الف- بعضي معتقدند «الياس» همان «ادريس» است (زيرا ادريس، ادراس نيز تلفظ شده، و با تغيير مختصري الياس شده است).
ب- الياس از پيامبران بني اسرائيل است، فرزند «ياسين» از نواده هاي هارون برادر موسي(ع).
www.morsalat.com
اگر ما 14 معصوم داريم چرا مي گويند همه پيامبران معصومند و بعضي مثل حضرت يوسف كه خطا داشته اند چرا معصوم هستند ؟
ماجراي حضرت يوسف(ع):
موضوع ياد شده در آيه هاي 41 به بعد سوره مبارك يوسف آمده است. در آيات مزبور مي خوانيم: «يصحبي السجن اما احدكما فيسقي ربه خمرا و اما الاخر فيصلب فتاكل الطير من رأسه قضي الامر الذي فيه تستفتيان * و قال للذي ظن انه ناج منهما اذكرني عند ربك فانسيه الشيطن ذكر ربه فلبث في السجن بضع سنين؛ اي دوستان زنداني من! اما يكي از شما (دو نفر، آزاد مي شود و) ساقي شراب براي صاحب خود خواهد شد؛ و اما ديگري به دار آويخته شده و پرندگان از سر او مي خورند و مطلبي كه درباره آن (از من) نظر خواستيد، قطعي و حتمي است و به يكي از آن دو نفر، كه مي دانست رهايي مي يابد گفت: مرا نزد صاحبت [= سلطان مصر] يادآوري كن! ولي شيطان، يادآوري او را نزد صاحبش از خاطرش برد و به دنبال آن (يوسف) چند سال در زندان باقي ماند».
همان گونه كه در آيه شريفه آمده، حضرت يوسف زماني كه احساس كرده اين دو به زودي از او جدا خواهند شد براي اين كه روزنه اي به آزادي پيدا كرده و خود را از گناهي كه نابه حق به او نسبت داده بودند، تبرئه نمايد به يكي از آن دو رفيق زنداني، كه مي دانست آزاد خواهدشد، سفارش كرد كه نزد مالك و صاحب اختيار خود؛ يعني شاه از من سخن بگو تا تحقيق كرده، بي گناهي من ثابت شود. هر چند او هم فراموش كرد چنين اقدامي را انجام دهد (آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، تفسير نمونه، ج 9، ص 413، دارالكتب الاسلاميه).
پيداست چنين حركتي از سوي حضرت يوسف، كه تلاش براي اثبات بي گناهي خود است، با مقام شريف عصمت، هيچ گونه ناسازگاري ندارد.
اخلاص ورزيدن به درگاه الهي، موجب اين نمي شود كه نبايد به اسباب ظاهري نيز توسل جست؛ چرا كه از نهايت ناداني است كه انسان انتظار داشته باشد همه اسباب به كلي بي فايده بوده و بايد اهداف خود را بدون بهره جويي از آنها انجام دهد، بلكه اخلاص، تنها سبب مي شود كه انسان به سبب هاي ديگر، دل بستگي و اعتماد نداشته باشد؛ وانگهي، در جمله «اذكرني عند ربك» قرينه اي وجود ندارد حاكي از اين كه حضرت يوسف به غير خدا دل بستگي داشته است(علامه طباطبايي، الميزان، ج 11، ص 181، مؤسسه الاعلمي).
اما در مورد معصوم بودن پيا مبران به طور كلي:
همه ي پيامبران معصوم هستند مانند اما مان و اگر بعضي از آنها خطا و اشتبا هي داشته اند مثل حضرت آدم كه از درخت ممنوعه خوردند ، عمل ايشان گناه نبود بلكه ترك أولي بود ( ترك أولي يعني كار بهتر را ترك كردن)
www.morsalat.com
در بحار الانوار روایاتی نقل شده است که تعداد پیامبران را 124 هزار نفر ذکر کرده است . شماری از این روایات عبارت است از:
1 . حضرت رسول میفرماید: «خداوند 124 هزار پیامبر آفریده و من گرامیترین آنان نزد خداوند هستم . . . و 124 هزار وصی آفریده که علی (علیه السلام) گرامیترین آنها نزد خداوند و بهترین ایشان است .» (1)
2 . امام زین العابدین (علیه السلام) فرمود: «هر کس دوست دارد 124 هزار پیامبر با او مصافحه کنند، امام حسین (علیه السلام) رادر نیمه شعبان زیارت کند; چرا که ارواح پیامبران از خداوند برای زیارت حضرتش اذن میگیرند و به آنان اجازه داده میشود و پنج نفر از ایشان اولوالعزم هستند» . (2)...
بر اساس احاديث و روايات شيعي علم امام(ع) موهبتي الهي است و نه اكتسابي؛ بدين صورت كه هرگاه هر چه را بخواهد بداند، ميداند. خداوند متعال ميفرمايد:
عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه احداً الّا من ارتضي من رسولٍ.[1]
اين آيه نشان ميدهد كه اختصاص علم غيب به خداوند به اين معني است كه غيب را مستقلاً و از پيش خود ـ با لذات ـ كسي جز خدا نميداند، ولي ممكن است پيامبر با رضايت پروردگار متعال، بداند و نيز ممكن است ديگر انسانها به تعليم پيامبران از آن آگاهي يابند....
«ثار» در لغت هم به معني خون آمده است و هم به معني طلب و انتقام گرفتن از خون كسي كه به دست ديگران كشته شده است.[1]
ثار الله از دو واژه ثار و الله تشكيل يافته و يكي از القاب امام حسين ـ عليه السّلام ـ ميباشدكه در زيارت عاشورا با اين لقب آن حضرت را زيارت ميكنيم. ثارالله: يعني (طلب دمه الله) كسي كه طالب خون او خداست و انتقام از قاتلين او را خداوند خواهد گرفت.[2]
يكي ديگر از معاني آن يعني كسي كه در راه خدا كشته شود و خويشاوندان و خاندانش در اين راه كشته شود....
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی زائرین شصت و هفتمین نشست مؤسسه موعود با موضوع «نقش یهود در واقعه کربلا» در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام منصور دامغانی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به این که در زمان ائمه اطهار(ع) کسانی که در احادیث گرایش علوی داشتند از نقل حدیث منع شدند گفت: ابوحریره اصالتا یهودی بوده و حدود شش هزار حدیث از پیامبر(ص) نقل کرده درحالی که فقط یک سال پیامبراکرم(ص) را درک کرده است اما امیرالمؤمنین(ع) که از کودکی شاگرد پیامبر(ص) بوده حدود پانصد حدیث از ایشان نقل کرده است.
وی با بیان این که تعداد سلام و مترادفات آن در زیارت عاشورا سی مورد اما تعداد لعن و مترادفات آن شصت مورد است اظهار داشت: این مطلب ضرورت شناخت دشمن را بیان می کند که اگر دوست شناسی ما صد درصد است، دشمن شناسی ما باید دویست درصد باشد.
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه مشرکین، منافقین و یهود و نصاری را سه گروه عمده دشمنان اسلام در بیان قرآن و روایات دانست و افزود: بیش از هزار آیه در قرآن درباره یهود و نصاری صحبت می کند به طوری که در تفاسیر شیعه و سنی داریم که یهودیان، مشرکین را علیه مسلمانان ترغیب میکردند و در واقع منافقین پیاده نظام یهود بودند و همچنین همین جریان است که بعدها در اسلام تأثیرات منفی میگذارند.
مناظره دانشمند زرتشتی و دانشمند شیعی
اشاره:
با اینكه اسلام در عصر خلافت خلیفه دوّم عمر، وارد ایران گردید، پس چرا اكثریّت قریب به اتّفاق مردم ایران، شیعه هستند؟ تاریخ تشیّع در ایران نشان میدهد كه ایرانیان از قرن اوّل تا حدود قرن هفتم، به تدریج مرحله به مرحله، به تشیّع گرویدهاند، و این گرایش، در هر مرحله عمیق و چشمگیر بوده است، اكنون به این مناظره دو دانشمند در رابطه با رازهای تشیّع ایرانیان توجّه كنید:
دانشمند زرتشتی:
به نظر من مهمترین عامل گرایش ایرانیان به تشیّع، چهار چیز بوده است:
1. ایرانیان به خاطر سابقه و عادت به حكومت سلطنتی و موروثی، امامت موروثی را پذیرفتهاند.
2. ایرانیان از قدیم، سلطنت را حق آسمانی و موهبت الهی میدانستند و چنین عقیدهای با مذهب تشیّع هماهنگ و همسو است.
3. ازدواج امام حسین ـ علیه السّلام ـ با شهربانو، دختر یزدگرد سوّم، آخرین شاه ساسانی، باعث تشیّع ایرانیان گردیده است.
4. واكنش روح ایرانی در برابر اعراب، تشیّع بود، تا زیر پوشش آن برنامه زرتشتیگری را ادامه دهند، بنابراین تشیّع ساخته افكار ایرانیان است.[1]...
بخشی از بیانات مقام معظم رهبرى در جمع روحانیون استان «كهگیلویه و بویر احمد» در آستانه ماه محرّم (۱۳۷۳/۰۳/۱۷ )
بنده خیلی متأسفم که بگویم در این سه، چهار سال اخیر، برخی کارها در ارتباط با مراسم عزاداری ماه محرّم دیده شده است که دستهایی به غلط، آن را در جامعه ما ترویج کرده اند.
سفارش های اخلاقی آیت الله 'میرزا جواد ملكی تبریزی' به ارادتمندان سیدالشهدا (ع) كمك می كند تا برای ورود به ماه محرم و عزاداری عارفانه و آگاهانه آمادگی بیشتری كسب كنند.
وقتی روایتی از امام رضا (ع) دیدم كه فرمودند همین كه ماه محرم فرا میرسید، لبخند از لبان پدرم محو میشد و دیگر كسی ایشان را متبسم نمیدید، به سراغ كتاب آیت الله میرزا جواد ملكی تبریزی رفتم و مراقباتی را كه ایشان برای دهه اول محرم و عاشورا بیان كرده بودم مطالعه كردم. اگرچه عمل كردن به این دستورات سخت است ولی با سرلوحه قرار دادن و توجه به این مراقبات می توانیم دل هایمان را عاشورایی كنیم.