روايات نقل شده از معصومان (عليهالسلام)، ناظر به فراوانى و تنوع پاداش براى زائران امام رضا(عليهالسلام) است ؛ برابرى با هزاران حج، شفاعت، اجابت دعا، همچون شهداى بدر و ورود به بهشت از جمله پاداشهايى است كه براى زائران «بامعرفت» و «تسليم امام» فراهم آمده است. براى پاسخ يابى پرسش شما،درنگ در موارد زير شايسته است:
1. اكثر روايات و حتى تمامى آن از جهت سند تمام و صحيح است و هيچ ترديدى در آن نيست بزرگان حديث بر آن صحه گذاردهاند.(1)
2. به اين روايت بنگريد ؛ امام صادق مىفرمايد: «مَنْ سَمِعَ شَيْئاً مِنَ الثَّوَابِ عَلَى شَيْءٍ فَصَنَعَهُ كَانَ لَهُ؛(2) كسى كه ثوابى را بر عملى بشنود و آن را بجا آورد، آن ثواب را ببرد.»
عالمان شيعى به اين دسته از روايات، «اخبار من بلغ» مىگويند يعنى هر روايتى ضعيف يا قوى كه به او برسد و مشتمل بر ثوابى باشد، اگر بدان عمل كند، در دفتر عمل او ثبت مىشود. بنابراين، زيارت به عنوان يك مستحب تاكيده شده و هر فرد با پاينبدى بدان، خود را در معرض الطاف بى پايان الهى و پاداشهاى بى حد و حضر او قرار مىدهد و اين ذرهاى از لطف ايزدى است.
2. بايد به مقام و جايگاه الهى فردى كه به زيارت او مىرويم بنگريم ؛ او كه به عنوان بهترين خلق خدا، از خاندان وحى است و عصمت و علم الهى را داراست و مسند امامت عظمى را عهده دارد.
از اين رو، ثوابها و پاداش با درنظر گرفتن مقام و جايگاه نورانى امام، متناسب به عظمت اوست.
«تو امامى !
هستى با تو قيام مى كند
درختان به تو اقتدا مى كنند
كائنات به نماز تو ايستاده
و مهربانى
تكبيرگوى توست
عشق
به نماز تو
قامت بسته است
و در اين نماز
هر كس مأموم تو نيست
(مأمون) است !
درست نيست
شكسته است.
تاريخ چون به تو مى رسد
طواف مى كند.»(3)
پي نوشت:
1) لوامع صاحبقرانى، ج 8، ص 569.
2) الكافى، ج2، ص 87.
3) موسوى گرمارودى .