س_اسلام ارزش شهادت دو زن را به اندازه ارزش شهادت یک مرد می داند و در بعضی اوقات اصلاً شهادت زن را قبول نکرده و این نشان می دهد که زن از نظر مقام و منزلت به اندازه نصف مرد ارزش دارد و یا اصلاً اسلام زن را به حساب نیاورده است؟
جواب_اولاً:شهادت شرایطی دارد که بلوغ،عقل،ایمان،عدالت می باشند و در این شرایط زن یا مرد بودن مطرح نیست بلکه اگر مرد هم این شرایط را نداشت شهادتش قبول نیست.(تحریر الوسیله ج 2 کتاب الشهادات)
ثانیاً:همانطوری که شهادت زن در بعضی از امور قبول نیست شهادت مرد هم در برخی موارد پذیرفته نیست.(جهت اطلاع بیشتر به وساءل الشیعه ج 18 کتاب شهادت_ابواب الشهادت باب 24 و 16 مراجعه فرمایید که 51حدیث از اءمه اطهار (علیها السلام) در باب 24 پیرامون این مساءل هست و همچنین علل الشرایع ج 2 باب 279)
ثالثاً:اگر شهادت زن در مواردی مانند اثبات حکم محارب و لواط و امثال ذلک قبول نیست(تحریر الوسیله ج 2 کتاب الحدود) برای آن است که روحیه لطیف زن به گونه ای است که در هنگام وقوع این مساءل حضور ندارد تا شهادت بدهد و اصولاً با عفاف و حیای زن نمی سازد که قاضی او را برای شهادت دادن در حضور انسانهای فاسد دعوت کند و از طرفی در این گونه موارد شاهد از جانب افراد فاسد تهدید می شود در حالیکه اکثر زنان جرأت و روحیه ایستادگی در مقابل تهدید مردان فاسد را ندارد.
رابعاً:اگر با شهادت زنان برای قاضی علم حاصل شد شهادتشان قبول است.
خامساً:خداوند حکیم در قرآن کریم در مورد این که چرا شهادت دو زن معادل یک مرد است می فرماید:
...اَن تَضِلَّ اِحدهُما الاُخری...(برای آن که اگر یکی از دو زنان در هنگام شهادت دچار گمراهی و فراموشی شد دیگری به او تذکر بدهد)(سوره بقره آیه 282)
چون زن طبق فطرت و طبیعتش بیشترین فعالیتتش در اداره خانواده و رسیدگی به مساءل اخلاقی و تربیتی فرزندان می باشد و نیز در اثر رو به رو شدن زیاد با درگیریهای اجتماعی امکان دارد در وقت شهادت فراموش کرده باشد و شهادت ناحق دهد بر همین اساس خداوند حکیم یک زن دیگر را هم به ضمیمه کرده تا اگر یکی از زنان حافظه اش یاری نکرد دیگری او را یاد آوری کند.
حتی کشورهای غربی که برای اهداف نامشروع خود دم از حقوق زن می زنند امروز بیشترین فعالیت زن در همین کشورها در خانواده هست لذا بعضی از آن کشورهایی که به نقش زن در خانواده توجه نکرده اند،خانواده هایشان بیشتر دچار بحران هایی از قبیل مشکلات اخلاقی کودکان و طلاق و ... شده اند.
و اصلاً این موضوع یک مسلءه منطقی و واقعی است و تجربه هم نشان داده است که وقی انسانی با یک کار گسترده سر و کار دارد نسبت به جزءیات آن مسءله فراموشی پیدا می کند بر همین اساس قرآن کریم اشاره به ضعف حافظه زن در مساءل شهادت کرد ، نه ضعف عقل او، زیرا خانومی که بیشترین دقت خود را صرف اداره خانواده و مساءل اخلاقی و تربیتی میکنددر وقت شهادت امکان داردجزءیات را فراموش کرده باشد،با توجه به این که شهادت دادن امر خطیری است و انسان باید در هنگامشهادت مساءل مثل روز برایش روشن باشد اگر چه امکان فراموشی نسبت به مرد هم هست . ولی با توجه به مطالبی که بیان شد در صد این فراموشی در خانومها بیشتر می باشد.
حضرت علی (علیه السلام ) فرمودند:
(علت شهادت دو زن در مقابل یک مرد) برای آن است که هنگامی که یکی دچار فراموشی شد دیگری به او تذکر دهد تا هر دو در ادای شهادت استقامت کنند.(وساءل الشیعه ج 18 ص 245_تفسیر صافی ج 1 ص 307 چاپ بیروت)