درفرهنگ قرآنی و آموزه های وحیانی برخلاف ظاهر، برخی از امور كه زیان و ضرر است به عنوان عین سود معرفی شده است. به عنوان نمونه انفاق های مالی چون خمس و زكات كه به نظر می رسد از دست دادن بخشی از مال و ثروت و سرمایه است، از نظر اسلام عین سود دانسته شده است. از این رو از برخی انفاق های مالی به عنوان زكات یاد شده است كه به معنای نمو و رشد و بالندگی است. به این معنا كه اگر مالی از دست می رود، این ظاهر مسئله زكات است ولی در حقیقت این سودی چند برابر است كه به شخص بازمی گردد.
بنابراین، برخلاف ظاهر و تصور برخی كه میهمانی دادن و احسان و نیكی به دیگران را عین ضرر و زیان می دانند، این گونه اعمال، همان سود خالص و چند برابر است. به عنوان نمونه اگر شما خویشان و بستگان خود را پذیرا شوید، و از آنان بخواهید تا به خانه شما بیایند، افزون بر این كه صله رحم كرده و دیگران را شاد كرده و موجب همدلی و افزایش محبت خانوادگی شده اید، همچنین به خودتان لطف كرده اید؛ زیرا با این كار به سعه صدر و شرح آن دست می یابید، هم عمرتان را با این كار دراز كردید، هم بلا و بدبختی را از خانه و خانواده خودتان دور نمودید و هم شخصیت خود را اصلاح و به كمال رساندید و هم مظهریت خلافت الهی و ربوبیت او را به نمایش گذاشتید و گامی بلند برای تعالی و متأله (ربانی) شدن خود برداشتید.
بنابراین، احسان و نیكی به دیگران، همان احسان به خود است و پیش از این كه دیگران از آن بهره مند شوند این شما هستید كه از آن بهره می برید.