عنوان آب میوه از تعبیرهاى «شرابک» «أعصر خمراً»، «فیه یعصرون» و «تتخذون منه سکراً» با استمداد از برخى روایات استفاده شده است.
آب میوه در صدر اسلام
1 تهیه نوشیدنى از انگور و خرما، در صدر اسلام:
و من ثمرت النخیل و الأعنب تتّخذون منه سکرا ….
نحل (16) 67
آب میوه عُزیر (ع)
2 فاسدنشدن آب میوه عُزیر (ع) بهرغم گذشت یکصد سال از آن:
أو کالذى مرّ على قریة … فأماته مائة عام … فانظر إلى طعامک و شرابک لم یتسنّه …. «1»
بقره (2) 259
آب میوه گیرى
3 به دست آوردن آب میوه از میوهها از آیات خدا:
و من ثمرت النخیل و الأعنب تتّخذون منه سکرا … إنّ فى ذلک لأیة …. «2»
نحل (16) 67
4 به دست آوردن آب میوه از خرما و انگور، مایه پند و عبرت:
وإنّ لکم فى الأنعم لعبرة نّسقیکم مّمّا فى بطونه من بین فرث ودم لّبنا خالصا سآئِغا لّلشَّربین (*) ومن ثمرت النّخیل والأعنب تتّخذون منه سکرا ورزقا حسنا إنّ فى ذلک لأیة لّقوم یعقلون. «3»
نحل (16) 66 و 67
آب میوه گیرى در دوران یوسف (ع)
5 دستیابى مردم مصر پس از قحطى، به امکانات و میوههاى متنوّع و عصارهگیرى از آنها در دوران یوسف (ع):
ثمّ یأتى من بعد ذلک عام فیه یغاث الناس و فیه یعصرون.
یوسف (12) 49
رؤیاى آب میوهگیرى
6 خواب دیدن همبند یوسف (ع) مبنى بر گرفتن آب انگور:
و دخل معه السجن فتیان قال أحدهما انّى أرنى أعصر خمراً ….
یوسف (12) 36
7 تعبیر یوسف (ع) از خواب دیدن هم زندانى خود مبنى بر گرفتن آب انگور، به ساقى شدن او در دربار پادشاه مصر:
و دخل معه السّجن فتیان قال أحدهما انّى أرینى أعصر خمراً … (*) یصحبى السّجن أمَّآ أحدکما فیسقى ربَّه خمرا وأمَّا الأخر فیصلب فتأکل الطّیر من رّأسه قضى الأمر الّذى فیه تستفتیان. «4»
یوسف (12) 36 و 41
لذّت آب میوه
18. فراوردههاى نوشیدنى از انگور و خرما، نوشیدنى مطلوب و دلپسند:
و من ثمرت النّخیل و الأعنب تتّخذون منه سکرا و رزقاً حسناً ….