خداوند در قرآن مسئله حقوق مطرح نشده و حذف شده زنان را از حاشیه به متن آورد و در کنار مباحث مهمی همچون توحید، معاد و نبوت قرار داد.
قرار دادن حریم برای زن ، خدمت به زن است
قرآن، حریمی برای زن کشید که او را از دست مردان هرزه در امان نگه دارد،
قرآن انسانیت زن را مقدم بر جنسیت او و علم، ایمان، اراده و انواع حقوق را برای نخستین بار در تاریخ بشر به رسمیت شناخت و از آن بحث کرد.
کلمه حق و حقوق که در قرآن آمده بیش از نصفی از آن مربوط به حقوق زن و خانواده است، یعنی خداوند در یک سطح از این آیات از حق کشتن انبیاء، حقوق اقتصادی، حق قصاص، حق نفی ظلم، حق توحید و نبوت و معاد سخن گفته و در بخش دیگر به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مسئله حقوق زنان پرداخته است.
خداوند مسئله حقوق مطرح نشده و حذف شده زنان را از حاشیه به متن آورده و در کنار حق توحید و معاد و نبوت قرار داد که چندین آیه در قرآن همچون آیات 24 بقره، 79 هود، 26 بنیاسرائیل و ... وجود دارد.
قرآن اطراف زن چند حریم کشیده که یک حریم حول بدن اوست که در دسترس مردان نباشد، حجاب محدودیت برای زن نیست بلکه محدودیت برای چشم مرد و برای کنترل اوست و در واقع دفاع از انسانیت زن است.
سخن قرآن از حجاب زن و مرد به طور توأمان سخن میگوید. خطاب اول قرآن به مردان است که مراقب نگاههایشان باشند و نگاه انسانی و برادرانه و خواهرانه نسبت به او داشته باشند و بعد از آن خطاب به زنان سخن میگوید.
قرآن آمد تا انسانیت زن را مقدم بر جنسیت او قرار دهد . تا قبل از نزول قرآن در سراسر عالم چه به نام دین و چه به نام شرک به زن جز به جنسیت او نگاه نمیکردند اما قرآن آمد و اجازه نداد، آنجایی که حضور زنان موجب لذت مردان میشود اتفاق بیافتد، اما در عین حال بر تکامل، رشد و مسئولیتپذیری زنان در عرصههای مختلف تأکید کرد.
از نظر قرآن هیچ فضیلتی بین انسانها جز در تقوا و عمل صالح نیست . قرآن به شدت در برابر همه این انحرافات و ظلمها که در گذشت نسبت به حقوق زن میشد ایستاد و گفت ارزش انسانی به جنسیت نیست، بلکه عمل هر عملکنندهای ملاک است یعنی عمل زنانه و مردانه نزد خداوند نداریم.
تبیان
منبع :
سخنان دکتر رحیمپور ازغدی