با مطالعه و تحلیل این بیانات میتوان خطوط و محورهای اصلی مباحث مطرحشده در طول سالیان متمادی را تشخیص داد.
محورهایی چون:
- تبیین اهداف، اثرات و دستاوردهای انقلاب اسلامی
- تبیین ویژگیها، اهداف و بایدها و نبایدهای نظام اسلامی
- تبیین خصوصیات و سیره و مکتب حضرت امام خمینی رحمهالله
- تبیین تحولات مهم جهانی
به مناسبت بیست و چهارمین سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR جهت مرور مهمترین موضوعات و گفتمانهای مطرحشده توسط حضرت آیتالله خامنهای در طول 23 سال گذشته، جملات طلایی و واژگان کلیدی آنها را در اختیار کاربران قرار داده است.
«جدول» این محصول در قالبهای pdf (از اینجا) و word (از اینجا) در دسترس کاربران است:
این دوران جدید که امام ما آن را با قیام و ایستادگى و اتکال به خدا و تکریم و تعظیم نسبت به ارزشهاى معنوى و با اعتمادش به آحاد مردم آغاز کرد، انشاءالله ملتها را از شرّ سلطههاى جهانى نجات خواهد داد و دوران زوال قدرتهاى بزرگ مادّى جهانى را نزدیک خواهد کرد. 1369/03/14
ما دشمن همهى مستکبران عالم و همهى چپاولگران و غارتگران ملتها هستیم. 1370/03/14
ایستادگى در برابر تحمیل و نفوذ قدرتهاى خارجى و نداشتن سرِ سازش با این قدرتها. این، اوّلین مشخّصه حرکت امام بزرگوارماست. 1371/03/14
هرکس، در هر جاى دنیا براى عزّت اسلام قیام کند، ما از او حمایت معنوى و سیاسى مىکنیم. 1372/03/14
راه خوشبختى ملت ایران، تکیه به خود و تواناییها و استعدادهاى خود است. راه خوشبختى این ملت، قطع امید از قدرتهاى مسلّط جهانى و نیز نترسیدن از آنهاست. 1373/03/14
پیام بزرگ و مهمِ انقلابِ ما براى امّت اسلامى و جوامع و ملتهاى مسلمان، عبارت از «احیاى هویّت اسلامى، بازگشت به اسلام، بیدارى مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامى» است. 1374/03/14
یک کلمه از آن حرفهایى که دشمنان مىخواستند بر زبان امام جارى شود، بر زبان او جارى نشد. این، استقامتِ حسینى است. 1375/03/14
روشها و برنامههاى نظام اسلامى هم، همان مقرّرات و برنامهها و احکامى است که در منابع اسلامى تبیین و معیّن شده است؛ یعنى نظام اسلامى، نظامى است که صددرصد برخاسته از اسلام است. 1376/03/14
دو نکته اساسى در حرکت امام بزرگوار بود که همین دو نکته، سرمایه ارزشمند این انقلاب بود و هست: یکى این است که هدف این انقلاب، اسلام است. دوم این که سربازان این انقلاب و لشکر این انقلاب، مستضعفان و پابرهنگان و قشر جوانند. 1377/03/14
در این مملکت، آنچه که براى آمریکا، براى استکبار و براى جهانخواران قابل قبول نیست، استقلال این مملکت و استقلال و بیدارى این مردم است؛ آن دست ردّى است که این مردم به سینه دشمنان این کشور و جهانخواران زدهاند؛ این را نمىخواهند. 1378/03/14
تحوّلات عالم، مسائل بزرگ بشرى و انسانى، انقلابهاى بزرگ، پیشرفتهاى بزرگ و حرکتهاى عظیم، هیچکدام در دست قدرتمندان و زورمداران عالم نیست؛ همه این عوامل به اراده، ایمان، فداکارى، حرکت و تجمّع انسانها برمىگردد که بر سرنوشت بشر مىتواند حکومت کند. 1379/03/14
اسلامگرایى در نظام اسلامى، از مردمگرایى جدا نیست. مردمگرایى در نظام اسلامى، ریشه اسلامى دارد. 1380/03/14
اصل عدالت اجتماعى، اجراى عدالت، در نظر گرفتن حقِّ تودههاى وسیع مردم و پُرکردن فاصله طبقاتى، یکى از اصول اصلى نظام اسلامى است. 1381/03/14
بزرگترین مبارزه با آمریکا، خدمت به این مردم است. هرکه مىخواهد با امریکا مبارزه اساسى کند، باید به این مردم خدمت کند. 1382/03/14
ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگیری از انحراف به چپ و راست است؛ این اساسی ترین و محوری ترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است. 1383/03/14
صفا و صدقى که در این نظام بود، و همین شعار معنویت و اسلام - که هویت مسلمانها را به یادشان مىآورد - موجب شد که حرکت بیدارى اسلامى در سرتاسر دنیاى اسلام بهوجود بیاید. 1384/03/14
ما وقتى که «قیام لله» مىکنیم، خداى متعال با یک حرکت ما هزاران و میلیونها حرکت و فعل و انفعال را در فضاى زندگى اجتماعى به وجود مىآورد و تحول ایجاد مىشود. 1385/03/14
مردمى بودن در نظام جمهورى اسلامى، یک شاخهى اصلى است؛ یعنى رأى مردم، هویت مردم، کرامت مردم، خواست مردم، از جملهى عناصر اصلى در نظام جمهورى اسلامى و این بناى مستحکم است. 1386/03/14
گسترش انقلاب در میان ملتها از راه الگوسازى نظام جمهورى اسلامىاست. 1387/03/14
راه این ملت بزرگ ما که پروردهى بیانات امام و هدایتهاى امام است، براى رسیدن به اوج اعتلاء و پیشرفت عبارت است از اینکه این عزت ملى را در همهى عرصهها حفظ کند. 1388/03/14
امام منهاى خط امام، امام بىهویت است. سلب هویت از امام، خدمت به امام نیست. مبانى امام، مبانى روشنى بود. 1389/03/14
دو بُعد اصلى در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است... بُعد سومى هم وجود دارد، که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است و آن، بُعد عدالت است. اینها را باید با هم دید. تکیهى بر روى یکى از این
ابعاد، بىتوجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میکشاند، به انحراف میبرد. 1390/03/14
پیشرفت، فقط پیشرفت در مظاهر مادى نیست؛ در همهى ابعاد وجودى انسان است؛ که درونش آزادى هم هست، عدالت هم هست، اعتلاى اخلاقى و معنوى هم هست؛ اینها همه در مفهوم پیشرفت هست. 1391/03/14