مفسّرين شيعه و سني با كمال قاطعيّت و صراحت ميگويند آيات فوق مربوط به مسأله شقّالقمر و شكافته شدن ماه به عنوان معجزه در زمان رسول اكرم(ص) ميباشد
آيات اوّل سوره 54 قرآن مجيد ميباشد: «اِقْتَرَبَتِ السَّاعَهُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ × وَاِنْ يَرَوا آيَهً يُعْرِضُوا وَ يَقُولوُا سِحْر مُسْتَمِرّ× وَكَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا اَهْوائَهُمْ وَ كُلُّ اَمْرٍ مُسْتَقِرّ». قمر/ 3ـ1 مفسّرين شيعه و سني با كمال قاطعيّت و صراحت ميگويند آيات فوق مربوط به مسأله شقّالقمر و شكافته شدن ماه به عنوان معجزه در زمان رسول اكرم(ص) ميباشد و از باب نمونه از تفاسير شيعه، تفسير بيان، مجمع البيان، ابولفتوح رازي، منهج الصّادقين، صافي، برهان، نورالثّقلين و شبَّر، و از تفاسير اهل تسنن، تفسير طبري، درالمنثور، فخر رازي، بيضاوي، كشّاف و «في ضلال القرآن» را بايد نام برد. مرحوم طبرسي در تفسير معروف مجمع البيان، در ذيل همين آيات ميگويد همة مفسّران اين آيه را مربوط به معجزة شقّالقمر در زمان پيامبر اكرم(ص) ميدانند. همچنين فخر رازي مفسّر معروف در ذيل آيات فوق ميگويد عموم مفسّران معتقدند كه مراد از اين آيات شكافته شدن ماه درزمان رسول اكرم(ص) ميباشد. علاوه بر اين، در كتب شيعه و سني قريب به چهل روايت درباره شقّالقمر آمده كه در بيشتر آنها تصريح شده كه آيات فوق دربارة شقّالقمر نازل شده است. بنابراين، دلالت آيات فوق بر وقوع اين معجزه (شقّالقمر) هيج جاي انكار يا ترديد نميباشد.
مفسّرين شيعه و سني با كمال قاطعيّت و صراحت ميگويند آيات فوق مربوط به مسأله شقّالقمر و شكافته شدن ماه به عنوان معجزه در زمان رسول اكرم(ص) ميباشد
آيات اوّل سوره 54 قرآن مجيد ميباشد: «اِقْتَرَبَتِ السَّاعَهُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ × وَاِنْ يَرَوا آيَهً يُعْرِضُوا وَ يَقُولوُا سِحْر مُسْتَمِرّ× وَكَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا اَهْوائَهُمْ وَ كُلُّ اَمْرٍ مُسْتَقِرّ». قمر/ 3ـ1 مفسّرين شيعه و سني با كمال قاطعيّت و صراحت ميگويند آيات فوق مربوط به مسأله شقّالقمر و شكافته شدن ماه به عنوان معجزه در زمان رسول اكرم(ص) ميباشد و از باب نمونه از تفاسير شيعه، تفسير بيان، مجمع البيان، ابولفتوح رازي، منهج الصّادقين، صافي، برهان، نورالثّقلين و شبَّر، و از تفاسير اهل تسنن، تفسير طبري، درالمنثور، فخر رازي، بيضاوي، كشّاف و «في ضلال القرآن» را بايد نام برد. مرحوم طبرسي در تفسير معروف مجمع البيان، در ذيل همين آيات ميگويد همة مفسّران اين آيه را مربوط به معجزة شقّالقمر در زمان پيامبر اكرم(ص) ميدانند. همچنين فخر رازي مفسّر معروف در ذيل آيات فوق ميگويد عموم مفسّران معتقدند كه مراد از اين آيات شكافته شدن ماه درزمان رسول اكرم(ص) ميباشد. علاوه بر اين، در كتب شيعه و سني قريب به چهل روايت درباره شقّالقمر آمده كه در بيشتر آنها تصريح شده كه آيات فوق دربارة شقّالقمر نازل شده است. بنابراين، دلالت آيات فوق بر وقوع اين معجزه (شقّالقمر) هيج جاي انكار يا ترديد نميباشد.
معارف اسلام، آيت الله مكارم شيرازي
معارف اسلام، آيت الله مكارم شيرازي