پس حاج اقا اینکه بین مردمه که با دخترها صحبت نکنید چیه ؟
اسلام برای صحبت کردن با جنس مخالف سه شرط گذاشته ؛ اول اینکه اگه دخترها خواستند با پسرها صحبت کنند صدای خودشون رو نازک نکنند شما ببینید یه خانم وقتی داخل خونه یا با دخترها صحبت میکنه عادی صحبت میکنه ولی وقتی با پسر صحبت میکنه صداشرو نازک میکنه به طوری که دل پسره میره ... دوم اینکه اگه طرف مقابل قصدش از صحبت با این دختر اینه که خوشش میاد و از صحبت با او لذت میبره ، نباید با او صحبت بکنه سوم اینکه حرفهای معمولی و متعارف بزنند نه اینکه حرفهای عاشقانه یا صحبتهای معمولی که از ان چیز دیگه ای قصد کرده مثلا سر صحبت رو باز کنه ...
حاج اقا این سه شرط تو قران امده بله عزیزم همش تو قرانه خواستی مراجعه کنی سوره احزاب ایه 32 رو نگاه کن اگه حوصله هم نداری نگاه کنی من بعد از حکم شرعی که بعد از نماز میگم ایه و قسمتی از تفسیر نمونه رو برا مردم میخونم باشه حاج اقا پس موقع نماز میام مسجد راستی حاج اقا کدوم مسجد ،
مسجد محمد رسول الله (صلی الله علیه واله )
برای اولین بار بود که مسجد میرفتم اولش فکر میکردم که این حرفها رو حاج اقاها از خودشون در اوردن ولی امروز فهمیدم که بدون شنیدن صحبتشون نباید درباره اونها قضاوت کرد ، وضو گرفتم صف دوم نشستم دوست داشتم زودتر ایه قران رو که حاج اقا گفته بود بشنوم...
سوال : ایا مردها میتوانند با نامحرم صحبت کنند ؟
جواب : با دو شرط میتوانند صحبت کنند :
1 : به قصد لذت بردن از صدای او نباشد
2 : با این صحبت کردن به گناه الوده نشود .
منبع : امام و فاضل لنکرانی گلپایگانی و مکارم شیرازی : عروة الوثقی ، کتاب نکاح ، با استفاده از مساله 39
امام : تحریر الوسیله "نکاح"، مسئله 29
رهبری : سوال از دفتر ایشان
سیستانی : منحاج الصالحین "نکاح" با استفاده از مسئله 29
فاضل : جامع المسائل ، ج1 ، سوال 1718
بهجت : توضیح المسائل ، مسئله 1936
سوال : ایا زنها میتوانند با مردها صحبت کنند ؟
جواب : با سه شرط میتوانند
1: به لذت بردن نباشد
2 : صدای خود را نازک و ترقیق و تلطیف نکنند
3 : ترس افتادن در گناه نداشته باشد
ادرس جواب همان ادرسهای بالا میباشد
بهجت (ره) : خانمها در صحبت با نا محرم باید از هر چه انچه که موجب تحریک شهوت میشود اجتناب کنند (سوال از دفتر ایشان )
بعدش حاج اقا گفت به نظر شما این دختر و پسرها که به هم دست هستند این شرطها را رعایت میکنند
یکی گفت اصلا اینها برای همون لذتش با هم صحبت میکنند ، حاج اقا گفت پس طبق قران حرام است و مراجع هم این رو گفتن
من نتونستم جلوی خودم رو بگیرم ، گفتم : حاج اقا اونا میگن دلت پاک باشه
حاج اقا گفت : درسته عزیزم دل باید پاک باشه ولی اونا اگه راست میگن و برای ازدواجه یا ... از راهش وارد بشن این راهی که انتخاب کردن خداوند دوست نداره و فردای قیامت باید جواب گو باشه
حاج اقا خدا ارحم الراحمین است و می بخشه ، بله درست گفتی ولی همون خدا تو قران این حرفا رو گفته و خودش جهنم رو درست کرده پس فکر میکنی جهنم برای کیه برای همون ها که حرف خدا رو گوش ندادن البته راه توبه واقعی همیشه باز است
تفسیر نمونه، ج17، ص: 289
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً
خداوند در قران سوره احزاب ایه 32 مىفرماید" بنا بر این به گونهاى هوسانگیز سخن نگوئید كه بیماردلان در شما طمع كنند"(فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ).
بلكه به هنگام سخن گفتن، جدى و خشك و بطور معمولى سخن بگوئید، نه همچون زنان كم شخصیت كه سعى دارند با تعبیرات تحریك كننده كه گاه توام با ادا و اطوار مخصوصى است كه افراد شهوت ران را به فكر گناه مىافكند سخن بگوئید.
تعبیر به" الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ" (كسى كه در دل او بیمارى است) تعبیر بسیار گویا و رسایى است از این حقیقت كه غریزه جنسى در حد تعادل و مشروع عین سلامت است، اما هنگامى كه از این حد بگذرد نوعى بیمارى خواهد بود تا آنجا كه گاه به سر حد جنون مىرسد كه از آن تعبیر به" جنون جنسى" مىكنند و امروز دانشمندان انواع و اقسامى از این بیمارى روانى را كه بر اثر طغیان این غریزه و تن در دادن به انواع آلودگیهاى جنسى و محیطهاى كثیف به وجود مىآید در كتب خود شرح دادهاند.
در پایان آیه دومین دستور را به این گونه شرح مىدهد:" شما باید به صورت شایستهاى كه مورد رضاى خدا و پیامبر ص و توام با حق و عدالت باشد سخن بگوئید" (وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً).
در حقیقت جمله لا تخضعن بالقول اشاره به كیفیت سخن گفتن دارد و جمله قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً اشاره به محتواى سخن.
البته" قول معروف" (گفتار نیك و شایسته) معنى وسیعى دارد كه علاوه بر آنچه گفته شد، هر گونه گفتار باطل و بیهوده و گناهآلود و مخالف حق را نفى مىكند