امام صادق علیه السّلام فرمودند:
پنج چیز است كه هر كس یكى از آنها را نداشته باشد،
همواره در زندگى اش كمبود دارد و كم خرد و دل نگران است:
اول، تندرستى،
دوم امنیت،
سوم روزى فراوان،
چهارم همراهِ هم رأى.
و پنجم ، رفاه و آسایش است.
نعمت امامزمان"علیهالسلام" از همه جهت، عام و فراگیر است، و همۀ مخلوقات از آن بهره جستهاند. امّا با یک نگاه کلّی به مردم جهان، میبینیم که اکثر مردم دنیا اصلاً وجود امام عصر"علیهالسلام" را واقف نیستند و ایشان را به عنوان ولیِّ نعمت خویش نمیشناسند، تا بخواهند شکر حضرتش را به جای آورند. از این رو، برای بیشتر مردم دنیا، ذکر امامزمان"علیهالسلام" به طور کلّی منتفی است چرا که موضوع شناخت حضرت مهدی"علیهالسلام" اصلاً برای آنها مطرح نیست، تا نوبت به چگونگیِ یاد قلبی و زبانی برسد. پس نعمت حضرت ولیّ عصر"ارواحنا فداه" با وجود این که فراگیر است، ولی غیر شیعه ایشان را نشناخته و توقّع یاد حضرتش ازآنها نمیرود. بنابراین مسألۀ یاد شدنِ امام زمان"علیهالسلام" برای همۀ مردم جهان غیر از اقلّیّتی به نام شیعه، منتفی است. این نکتۀ مهم، یکی از ابعاد غربت آن حضرت را نشان میدهد. ...
یک روز، مرحوم آیت الله میرزا احمد مجتهدی تهرانی که خدا ایشان را غریق رحمت واسعه ی خویش نماید؛ با حالی خاص به بیان روایتی پرداختند که احساس کردم جگرم جلا و صفا پیدا کرد.
ایشان فرمودند: روزی فردی آمد خدمت امام معصوم (امام باقر و یا امام صادق علیهما السلام که تردید از بنده است) و به ایشان عرض کرد:اگر روزی یکی از دوستان شما گناهی کند ، عاقبتش چگونه خواهد بود؟
امام در پاسخ به وی فرمودند:خداوند به او یک بیماری عطا می نماید تا سختی های آن بیماری کفاره ی گناهانش شود.
آن مرد دو مرتبه پرسید : اگر مریض نشد چه ؟
امام مجدد فرمودند: خداوند به او همسایه ای بد می دهد تا او را اذیت نماید و این اذیت و آزار همسایه، کفاره ی گناهانش شود.
آن مرد گفت : اگر همسایه ی بد نصیبش نشد چه ؟
امام فرمودند : خداوند به او دوست بدی می هد تا وی را اذیت نماید و آزار آن دوست بد ، کفاره گناهان دوست ما باشد.
آن مرد گفت : اگر دوست بد هم نصیبش نشد چه ؟!
امام فرمودند : خداوند همسر بدی به او میدهد تا آزار های آن همسر بد ، کفاره ی گناهانش شود.
آن مرد گفت :اگر همسر بد هم نصیبش نشد چه ؟
امام فرمودند : خداوند قبل از مرگ به او توفیق توبه عنایت می فرماید.
باز هم آن مرد از روی عنادی که داشت گفت: و اگر نتوانست قبل از مرگ توبه کند چه ؟
امام فرمودند : به کوری چشم تو ! ما او را شفاعت خواهیم کرد.
امام علی النقی علیه السلام در کلامی زیبا درباره اینکه "دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست" فرموده اند از سه کس سه چیز را طلب مکن.
امام هادی علیه السلام: از کسی که بر او خشم گرفتهای، صفا و صمیمیت مخواه، و از کسی که به وی خیانت کردهای، وفا طلب نکن، و از کسی که به او بدبین شدهای، انتظار خیرخواهی نداشته باش که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست.
متن حدیث:
لاتَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنُ کَدَرْتَ علیه، وَلاَ الْوَفَاء لِمَنْ غَدَرْتَ به، و لا النُّصحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ الیه، فَاِنَّها قَلْبُ غَیرِکَ کَقَلْبِکَ له
« بحار الانوار جلد71 صفحه 317»
تنها پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله) در قرآن به «اول المسلمین» توصیف شده است و دیگر پیامبران به این صفت توصیف نشدهاند، از اینرو مفسران چنین نتیجه میگیرند که حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) در عبودیت و تسلیم از همه انسانها و پیامبران الهی برتر است.
نخستین مسلمان
از ویژگیهای پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله) این است که آن حضرت، نخستین مسلمان است. در چند جای قرآن از ایشان به عنوان نخستین مسلمان یاد شده است که در این نوشتار به سه آیه اشاره میشود:
آیه اول:
«قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، لاَ شَرِیکَ لَهُ وَبِذَلِکَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ»
بگو: تمام نماز من و [سایر] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانیان است، همتایی برای او نیست و به همین امر مأمور شدهام و من نخستین مسلمانم...
يكى از مفاهيم مهم در فقه شيعه، مسأله عرف است كه در قانونگذارى اسلامى از نقش و جايگاه مهمى برخوردار است. T- تعريف عرف:}T عرف عبارت است از قول، فعل يا ترك فعلى كه در همه زمانها و مكانها يا در زمان و مكانى خاص در ميان مردم رواج يافته و به آن عمل مىشود. علامه طباطبايى در تعريف عرف مىنويسد: العرف هو ما يعرفه عقلاء المجتمع من السنن والسيرة الجميله الجاريه بينهم بخلاف ما ينكره العقل الاجتماعى من الاعمال النادره الشّاذه كلمه عرف به معناى آن سنن و سيرههاى جميل جارى در جامعه است كه عقلاى جامعه آنها را مىشناسند،...
امام رضا(ع) همچون پدران خود از شخصیتی ملکوتی و محبوبیتی فراگیر برخوردار بود و همین امر نیز موجب خشم و وحشت دشمنان و عامل اجرای توطئههای بسیار بر ضد ایشان بود که در نهایت به شهادت آن حضرت منجر شد.
چه شعری بر سنگ مرقد امام نوشته شده است؟
تاکنون سه سنگ مرقد بر مزار حضرت رضا ( علیه السلام ) نصب شده که هر کدام ارزش تاریخی خود را دارند. در اینجا به اجمال تاریخچه این سنگ و مفصل از نوشته های سنگ کنونی را برای شما بازگو می کنیم...
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ خداشناسی در جدیدترین نوشته خود آورده است:
روز 24 ذى الحجه یكى از زیباترین خاطرات را در فرهنگ شیعه به یاد مى آورد؛ روزى كه امیرمؤمنان على علیه السلام با ایثار انگشتر خویش در حال نماز به یك نیازمند، گوى سبقت را از مسلمانان حاضر در مسجد ربود و شایسته تجلیل و تقدیر حضرت حق قرار گرفت و به دریافت مدال آیه ولایت از سوى پیك وحى مفتخر گردید.
عبداللّه بن عباس ماجرا را این گونه روایت كرده است:
روزى در كنار چاه زمزم نشسته بودم و براى مردم از پیامبر صلى الله علیه و آله حدیث نقل مى كردم. در آن حال، ابوذر غفارى به نزد ما آمد و با صداى رسایى گفت: اى مردم! من از پیامبر صلى الله علیه و آله شنیدم كه فرمود: «عَلِىٌّ قائِدُ الْبَرَرَةِ وَقاتِلُ الْكَفَرَةِ مَنْصُورٌ مَنْ نَصَرَهُ مَخُذُولٌ مَنْ خَذَلَهُ؛ على علیه السلام رهبر نیكوكاران است و كشنده كافران. هر كس او را یارى كند، یارى خواهد شد و هر كس به او اهانت كند، خوار خواهد گشت.»...
علی ع فرمود : کسی که به تو گمان نیکی برد، گمانش را (عملاً) تصدیق کن.
در این لحظات سخت است که نیاز به کمک و همیاری داریم و همین جاست که متوجه میشویم زیباترین و محکمترین چیزی که میتواند ویرانیها را آباد کند اعتماد است و افسوس که از میان ما رفته است،کسانی کمک میکنند و نگرانند که آیا این کمک به مقصد میرسد!و کسانی در پی یافتن فرد مطمئنی هستند که امانت خود را به او بسپارند تا به آسیب دیدگان برسد،راستی اگر در جامعهای اعتماد نباشد سنگ روی سنگ بند نمیشود و هیچ چیز به سرعت سرو سامان نمیگیرد،روزگاری در آداب و سنن ملت ما دزدان ما هم قابل اعتماد بودند میگویند دزدی را اربابش مالی هنگفت به او داد که به شخصی تحویل دهد ،آن دزد هنگامی که عزم بر این داشت که آن ذخیره مالی را بدزدد آن را در کاغذی که روی آن آیه الکرسی نوشته بود پیچانده دید ،همین باعث شد که از ربودن آن منصرف شود،وقتی یارانش به او خرده گرفتند که چگونه چنین مال هنگفتی را که آسان به دست آمده بود از دست دادی در پاسخ آنان گفت:صاحبش آن را بر کاغذی که آیه الکرسی نوشته بود پیچانده بود که نشان میداد از کسی شنیده است که اگر مال خود را در کاغذی که آیه الکرسی نوشته بپیچانی هیچکس قصد ربودن آنرا نمیکند این بود که منصرف شدم زیرا من دزد مال دنیا هستم نه دزد دین!
و امروز در این لحظات بحرانی،در این ماه رمضان ما حتی به کمکی که برای مصیبت دیدگان میفرستیم،اعتماد نداریم و نمیدانیم که نتیجه چه میشود،واقعا چه کسی اعتماد ما را دزدید؟بیایید به یکدیگر اعتماد کنیم و به امانت یکدیگر خیانت نکنیم،بیایید دعا کنیم این خصلت شریف به جامعه ما برگردد،من،تو،او اعضا این جامعه هستیم ،اگر میتوانیم خودمان حامل امانتهای مردم باشیم و اگر نمیتوانیم امانت داران را بیابیم و وظیفه خود را انجام دهیم،دست در دست یکدیگر دهیم تا اعتماد دوباره به جامعه ما برگردد ،گمان نیک ببریم و در عین حال برای به ثمر رسیدن این گمان نیک تلاش کنیم...