کسی اومد خدمت پیامبر و گفت : من گناه کردم، وقتی می خوام توبه کنم به خدا چی بگم؟
حضرت عرض کردند: بگو استغفر الله !
اون طرف گفت: من توبه می کنم ولی دوباره به گناه آلوده میشم؟
حضرت برای بار دوم فرمودن : هر موقع گناه کردی، از خدا طلب بخشش کن!
اون مرد به پیامبر گفت: اینجوری که گناهای من زیاد میشه؟
حضرت فرمودن : بخشش خدا بیشتره،
همیشه توبه کن تا اینکه شیطان رو تار و مار کنی !
منبع : وسائل الشیعة، ج۱۶، ص۸۱
حقوق امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف حقوقی دارد که همه شیعیان و منتظران آن حضرت موظفند که آن را رعایت کنند؛ هم چنان که در دعای ندبه می خوانیم: «و اَعِنّا عَلی تأدیةِ حقوقه الیه؛ پروردگارا! ما را بر ادای حقوق آن حضرت یاری فرما.»
حق وجود و هستی
خداوند به برکت وجود امام مهدی (عج) و دیگر امامان معصوم علیهم السلام، وجود بر قامت موجودات لباس پوشانده است. امام مهدی (عج) در یکی از نامه های خویش می نویسد: «همانا ما ساخته شده پروردگارمان هستیم و مخلوقات دیگر بعد از ما دست پرورده مایند.»1 امام و پدران بزرگوارش، واسطه رساندن فیوضات الهی بر دیگر آفریده ها هستند. در دعای شریف ندبه نیز می خوانیم: «کجاست آن وسیله ای که فیوضات آسمان را به اهل زمین می رساند.»2 رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز فرمود: «اگر ما نبودیم، خداوند نه آدم را می آفرید نه حوا را، و نه بهشت و جهنم را، و نه آسمان و زمین را.»3 بقای جامعه بشری و ثبات و قرار زمین و اهل آن، به وجود ولی حق است که به منزله مدار و محور زمین و اهل آن است و اگر نباشد، آنها نیز از میان می روند.
حق خویشاوندی با پیامبر صلی الله علیه و آله
خداوند در قرآن، مزد تبلیغ پیامبر صلی الله علیه و آله را مهربانی با خویشاوندانش اعلام می دارد.4 امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه 23 شوری فرموده است: «مراد از خویشاوندان در این آیه، امامان هستند و این موّدت هم به واسطه صفات و ملکات والای آن هاست که موجب قرب آنان می گردد>.5 قرابت، پیوستگی و خویشاوندی با رسول خدا صلی الله علیه و آله که صاحب رسالت و نبوت است و پرتو نورش، فرزندان معصومش را فرا گرفته، حقی است که مردمان هر یک از دوران ها باید در مورد امامان خویش رعایت کنند. در حدیث ندای امام مهدی (عج) به هنگام ظهور آمده است که حضرت در آغاز قیام جهانی اش، بر دیوار خانه خدا تکیه می زند و سخنرانی تاریخی و جاودانه خویش را آغاز می کند و می فرماید: «از شما می خواهم مرا یاری کنید. شما را به خدا و حق رسول خدا صلی الله علیه و آله و حق خودم بر شما که مرا بر شما حق قرابت و خویشاوندی پیامبر صلی الله علیه و آله است، به یاری ام بشتابید.»6
امام مهدی (عج) در یکی از نامه های خویش می نویسد: «همانا ما ساخته شده پروردگارمان هستیم و مخلوقات دیگر بعد از ما دست پرورده مایند»
حق واسطه نعمت
تمام استفاده هایی که به مردم می رسد، به برکت وجود امام آن زمان است. امام صادق علیه السلام فرمود: «به برکت ما، درختان بارور می گردد، میوه ها می رسد، نهرها جاری می شود و باران از آسمان می بارد و گیاه از زمین می روید. به عبادت ما خداوند پرستش می شود و اگر ما نبودیم، خدا عبادت نمی شد.»7 تمام بهره هایی که به خلق خدا می رسد، از برکات وجودی امام زمان (عج) و بهره برداری از وجود آن حضرت در زمان غیبت، مانند استفاده انسان از خورشید پس ابر است. وجود امام، از بزرگ ترین نعمت های الهی است؛ زیرا اصلِ دیگر نعمت های ظاهری و باطنی است. حضرت مهدی (عج) از سویی واسطه رسیدن نعمت های الهی به بندگان و از سویی خود، نعمت است. امام علی علیه السلام در تفسیر آیه 28 سوره ابراهیم فرموده است: «ما آن نعمت هستیم که خداوند به بندگانش عنایت کرده و خوشبختی آنان که روز قیامت رستگار می شوند، به سبب ماست.»8
پی نوشت ها:
1. احتجاج، ج2، ص278
2. بحارالانوار، ج26، ص335
3. همان، ج23، ص33
4. شوری: 23
5. تفسیر برهان، ج2، ص121
6. نعمانی، الغیبة، ص 149
7. اصول کافی، ج1، ص144
8. همان، ص 217
در کتاب «ارشاد القلوب»می نویسند:انس بن مالک گوید:رسول خدا فرمود:
هنگامی که مرا در شب اسراء(معراج)به آسمان سیر دادند،ناگاه فرشته ای را دیدم که بر منبری از نور نشسته و فرشتگان دیگر به دورش حلقه زده بودند،از جبرئیل پرسیدم:ای جبرئیل!این فرشته کیست؟
گفت:به او نزدیک شو و سلامش کن.
من نیز به او نزدیک شده و سلامش نمودم،ناگاه متوجّه شدم که او برادر و پسر عمویم علیّ بن ابیطالب است.
به جبرئیل گفتم:ای جبرئیل!آیا علی به آسمان چهارم از من پیشی گرفت؟گفت:
لا،یا محمّد!و لکنّ الملائکة شکت حبّها لعلیّ(ع)فخلق الله هذا الملک من نورٍ علی صورة علیٍّ(ع)فالملائکة تزوره فی کلّ لیلة جمعة و یوم جمعة سبعین ألف مرّة،یسبّحون الله تعالی و یقدّسونه،و یهدون ثوابه لمحبّ علی(ع).
نه،ای محمّد!فرشتگان به خاطر مهر و محبتّی که به علی(ع)داشتند او را از خداوند متعال خواستند و خداوند نیز این فرشته را از نور به شکل علی (ع)آفرید.به همین جهت ، فرشتگان هر شب و روز جمعه هفتاد هزار مرتبه او را زیارت می کنند،خدا را تسبیح و تقدیس می نمایند و ثواب آن را به دوستدار علی(ع)هدیه می نمایند.
ترجمه کتاب نفیس القطره تألیف آیة الله علاّمه سیّد احمد مستنبط ج2
در کتاب «صفوة الأ خبار» ازأعمش نقل می کند :کنیزی سیاه چهره وکور را دیدم که به مردم آب
می داد ومی گفت :به دوستی و محبت حضرت علی بن ابی طالب (ع) بیاشامید. سپس او را در مکّه
دیدم که بینا گشته و به مردم آب می دهد ،و این بار می گوید:بیاشامید به محبّت کسی که خدا به
خاطر او بینائی را به من برگردانید .
اعمش می گوید :قضیّه را با او در میان گذاشتم و گفتم : تو را در مدینه نابینا دیدم که آب می دادی و
می گفتی :به محبّت علی بن ابی طالب (ع) بیاشامید واکنون می بینم بینا گشته ای ، مرا از این
مطلب با خبر کن .
کنیز گفت :مردی را دیدم که به من فرمود:ای کنیز !آیا تو اهل ولایت و محبّت علیّ بن ابی طالب (ع)
هستی ؟گفتم: بلی،آنگاه دعا کرد و گفت :خدایا! اگر راست می گوید بینائی اش را به او برگردان ،به
خدا قسم ، به برکت دعای او فوراً دیدگانم روشن و چشمانم بینا گردید .
به او گفتم: تو کیستی ؟گفت :«أنا الخضر و أنا من شیعة عليّ بن أبي طالب (ع)» من خضر واز
شیعیان علیّ بن ابی طالب (ع) می باشم .
صفوة الأ خبار :(کتابی است خطی که هنوزبه چاپ نرسیده است ) ، مجلسی رحمة الله در بحار
الأنوار :42/9ح11.
جابر بن عبداللّه انصارى مىگوید: همراه پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) عبور مىكردم تا به كنار دو قبر رسیدیم،
آن حضرت فرمود: صاحبان این دو قبر اكنون عذاب مىشوند، عذاب یكى از اینها از این رو است كه در دنیا غیبت مىكرد و عذاب دیگرى از این روست كه از پاشیدن قطرات ادرار به بدنش، پرهیز نداشت.
سپس پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم)، چوب تازهاى طلبید و آن را دو نیمه كرد و فرمود: هر كدام را در یكى از آن دو قبر فرو كنید، همین كار را انجام دادیم فرمود: تا هنگامى كه این دو چوب تازه و تر هستند، آنها عذاب نمىشوند
عالم برزخ در چند قدمى ما
محمد محمدى اشتهاردى