قدس آنلاین:یکی از آفت هایی که متاسفانه گربانگیر جامعه امروز ماست ،تهمت زدن به افراد مختلف است.
این آفت زشت که در گاهی اوقات در پوشش هایی مذهبی نیز همراه می شود بازی با آبروی افراد و شخصیت هاست که صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد می سازد به گونه ای که گاهی اوقات بنیان خانواده ای را بر می کند و یا در مقیاس کلانتر می تواند فضای جامعه را ملتهب می کند.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: «اذا اتهم المؤمن اخاه انماث الایمان فى قلبه کما ینماث الملح فى الماء، کسى که برادر مسلمانش را متهم کند، ایمان در قلب او ذوب مى شود همانند ذوب شدن نمک در آب». )کافی ج 3 ص361)
در روایتی از پیامبر اکرم (ص) نیز نقل شده است:کسى که به مرد یا زن با ایمان تهمت بزند و یا در باره او چیزى بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد تا از مسئولیت آنچه گفته است در آید.
قدس انلاین:شب و روز جمعه برابر آیات و روایات ،آثار و برکات فراوان دارد و بهع عبارتی شب و روز آمرزش گناهکاران است و بسیاری از اعمال نیک در این روز ثوابی چندین برابر دارد
بهترین عمل در جمعه - گرچه انفاق، در همه جا، مورد ستایش است، لکن در شب و روز جمعه بیش تر مورد تأکید می باشد.
«الصَّدَقَةُ لَیلَةَ الْجُمُعَةِ وَ یوْمَهَا بِأَلْفٍ وَ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَیلَةَ الْجُمُعَةِ بِأَلْفٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ یحُطُّ اللّه فِیهَا أَلْفاً مِنَ السَّیئَاتِ وَ یرْفَعُ فِیهَا أَلْفاً مِنَ الدَّرَجَاتِ»
امام صادق علیه السلام فرمودند: صدقه دادن در شب جمعه و روز آن و نیز «صلوات» (درود فرستادن بر محمد صلی الله علیه و آله و آل او) در شب جمعه و روز آن، برابر هزار حسنه است و هزار سیئه به وسیله آن نابود می شود و هزار درجه بر مقام آدمی افزوده می شود.(جمال الاسبوع،ص 183؛المقنعه،ص 156؛وسائل الشیعه،ج 7،ص 413،ح 9729؛روضةالواعظین،ص 333)
هم چنین امام صادق علیه السلام فرمودند : «ما من عمل أفضل یوم الجمعة من الصلاة علی محمّد و أهل بیته».
هیچ عملی در روز جمعه، برتر از صلوات بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله نیست.(وسائلالشیعه،ج 7،ص 380؛روضةالواعظین،ص 392؛بحارالانوار،ج 56،ص 27،ح 8)
در آثار دنیوی صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز روایاتی بسیاری وارد شده و با صلوات فرستادن می توان به بسیاری از حاجات کوچک و بزرگ دست یافت.بد نیست خود را مقید به صلوات فرستادن بر پیامبر و آلش کنیم عبارتی که هرچند کوچک است اما آثار و برکات دنیوی و اخروی فراوانی برای ما دارد
اللّهمّ صلّ علی محمّد و علی آل محمّد
ازهر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست.
نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی
که ظلمی بزرگ تر از این نیست.
اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری.
هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن.
بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او.
هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن،
همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دهه ی اول ذیحجه می فرماید:
به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله
به گزارش شیعه آنلاین به نقل از مهر، از آثار مهر و محبت پاک و عشق تابناک به خدا، بندگی و عبادت است، انسانی که عاشق خداست یقینا عاشق اطاعت از او و دلداده به اجرای فرمان ها و احکام حضرت ربوبی است.
سبب مهر و محبت و دلدادگی و دلبستگی اگر از ناحیه حیوانیت و شهوت انسان باشد، نباید از آن انتظار آثار و حتی دوام و بقا داشت؛ این گونه مهر و محبت فقط زمینه ساز لذت گرایی بی قید و شرط و شکستن حصارهای معنوی و گاهی عامل ایجاد ننگ و عار و مزاحمت برای خود و دیگران است و چنانچه سبب مهر و محبت و دلدادگی و دلبستگی از ناحیه ایمان و انسانیت و معنویت آدمی باشد، باید از آن در دنیا و آخرت انتظار و نیز دوام و بقا داشت...
اسماعيل عليزاده استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: خمره هاي نگهداري آرد در شهر سوخته براي اولين بار در دنيا کشف شده است که نشان مي دهد ايرانيان اولين توليد کننده آرد بوده اند.
وي ادامه داد: در اين اکتشافات خمره هاي نگهداري گندم به صورت دانه و خمره هاي نگهداري آرد شناسايي شده اند.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ، افراد متاهل کمتر از افراد مجرد مستعد ابتلا به سکته قلبی هستند و اگر دچار سکته مغزی نیز شوند زودتر بهبود می یابند.
پژوهشگران بخش عمده ای از جمعیت فنلاند را مورد بررسی قرار داده و مشاهده کردند که ازدواج نکردن خطر بروز سکته قلبی مهلک و غیر مهلک را در بین مردان و زنان در هر سنی افزایش می دهد...
شیعه جعفری کیست؟
گذشت زمان و فاصله افتادن بین شیعیان و زمان حضور معصومان از یک سو، تهاجم فرهنگهای مختلف به جامعه تشیّع از سوی دیگر، و راه یافتن برخی انحرافات و بدعتها از سوی سوم باعث شده است که در رفتار و فرهنگ شیعیان تغییرات و تحولاتی ایجاد شود. تا آنجا که عده ای نام شیعه داشتن و صرف اظهار محبّت اهل بیت علیهم السلام را باعث نجات خویش می دانند، هر چند گناهان زیادی مرتکب شده باشند؛ غافل از اینکه حضرت صادق علیه السلام در مورد صفات شیعه فرمود:
«از شیعیان ما نیست کسی که به زبان ]شیعه بودن را] اظهار کند و در رفتار مخالف ما و رفتار ما باشد. شیعه کسی است که با زبان و قلبش موافق ما باشد و از آثار ما پیروی نماید و طبق رفتار ما رفتار کند. آنها شیعیان ما هستند».(1)
لذا ضرورت دارد که اوصاف شیعیان حقیقی و راستین را در گفتار امام ناطق، حضرت صادق علیه السلام ـ که بر اصلاح و سازندگی شیعیان ـ سخت حساسیت و تأکید داشته است، بازخوانی کنیم تا بتوانیم خود و جامعه امروزی را با آن اوصاف مقایسه نموده و محک زنیم...
اعجازی جدید در دو سورهی کهف و قلم نشان میدهد هر کلمه در کتاب خداوند با دقتی بی نظیر و اعجاز آور نهاده شده است.
قاعده ای که بر آن سیر میکنیم این است که کلمات قرآنی به گونی اعجاز آور چیده شدهاند به گونه ای که کسی را توانایی سخن راندن و نوشتن به مانند آن نیست.
در سوره قلم (آیات 21 تا 32 ) داستان صاحبان باغی نقل شده است که دو نفر از آنها خواستار محروم کردن مسکینان از محصول باغ بودند و یک نفرشان نیز بینوایان را فراموش نمیکرد... لیکن خداوند درسی بس مهم به آنها داد و شبانه با طوفانی آتشین باغشان را نابود کرد ...حال آیه را مرور میکنیم.
(فَتَنَادَوْا مُصْبِحِینَ أَنِ اغْدُوا عَلَی حَرْثِکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَارِمِینَ فَانْطَلَقُوا وَهُمْ یَتَخَافَتُونَ أَنْ لَا یَدْخُلَنَّهَا الْیَوْمَ عَلَیْکُمْ مِسْکِینٌ وَغَدَوْا عَلَی حَرْدٍ قَادِرِینَ فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُلْ لَکُمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ قَالُوا سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا کُنَّا ظَالِمِینَ فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ یَتَلَاوَمُونَ قَالُوا یَوَیْلَنَا إِنَّا کُنَّا طَاغِینَ عَسَی رَبُّنَا أَنْ یُبْدِلَنَا خَیْرًا مِنْهَا إِنَّا إِلَی رَبِّنَا رَاغِبُونَ) [القلم: 21-32]...
وقتی به مرگ خودمان می اندیشیم در عالم خیال از اطرافیانمان نهایت خیر خواهی را انتظار داریم دوست می داریم که در حق ما بهترین اعمال ر انجام دهند مثلا برایمان ختم قرآن بگیرند و اگر مالی داریم خیرات کنند و ...
وقتی از خیال بدر می آییم به حقیقت تلخ دنیا می رسیم که این همه جان کندیم آخرش هم باید بگذاریم و برویم ،حالا معلوم هم نیست بازماندگان آنگونه که توقع داریم در حق ما بخشش و انفاق کنند .
امام علی علیه السلام وصیتی به ما می کند که اگر به کار گیریم حسرت های بعد از مرگ در حالی که دستمان از دنیا کوتاه است آزارمان نخواهد داد .
امام (علیه السلام) فرمود : «َابْنَ آدَمَ، کُنْ وَصِیَّ نَفْسِکَ فِی مَالِکَ، وَآعْمَلْ فِیهِ مَا تُۆْثِرُ اَنْ یُعْمَلَ فِیهِ مِنْ بَعْدِکَ.» اى فرزند آدم! تو خود وصى خویشتن در اموال خود باش و (امروز) بهگونهاى در آن عمل کن که مىخواهى پس از تو (مطابق وصیتت) عمل کنند. (مصادرنهجالبلاغه، ج 4، ص 198)...
مقصود از حضور قلب در نماز این است که قلب را خالى گرداند از غیر چیزى که به آن تکلم می نماید یعنى دلش و فکرش مشغول به نماز باشد و حواسش متوجه به کلمات باشد و هر گاه دید فکرش جاى دیگر سیر می کند توجه به نماز کند. [بانو امین تفسیر مخزن العرفان ج1ص103]
آنچه با روح عبادت سازگار نیست، توجه به مسائل مربوط به زندگى مادى و شخصى است و اما توجه به آنچه در مسیر رضاى خدا است، کاملا با روح عبادت سازگار است و آن را تاکید می کند منافات با حضور قلب ندارد.
بزرگان ما براى تحصیل خشوع و حضور قلب در نماز و سایر عبادات، راه های متعددی همچون: تحصیل معرفت والا به خدا و دنیا، عدم توجه به کارهاى پراکنده و مختلف ، انتخاب محل و مکان خاص برای نماز و سایر عبادات ، پرهیز از گناه، آشنایی به معنی نماز و فلسفه افعال و اذکار آن ، انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص و مراقبت و تمرین حضور قلب را بیان نموده اند.
اعضا و جوارح بدن هر یك از ما انسانها، در حكم جماعتی است كه به امامت یك نفر كار میكند. امام این جماعت در دنیا عقل، خیال، وهم یا عشق است. هركس امام جماعت درون خود را میشناسد. شئون مادون و اعضا و جوارح زیر دست، همه به امامت او كار میكنند؛ یعنی اگر كسی انسان سالم و سالكی بود، همه قوای درونی و بیرونیاو به امامت عقل كار میكند...