به گزارش شیعه آنلاین به نقل از قدس آنلاین، هر انسان منصف و عاقلی، وجدانش حکم می کند تا پدر و مادر خود را مورد تکریم قرار دهد.
براساس دستورات موکد الهی در قرآن کریم پاسداشت پدر و مادر واحترام گذاشتن به آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته و برای خاطیان مجازات های سختی در نظر گرفته شده است.
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم نیز در روایت های متعددی به این موضوع عنایت فرموده اند و در روایتی می فرمایند: دیدم بر در بهشت نوشته شده است تو (بر چهار گروه) حرام هستی ..
بر انسان بخیل
ریاکار
اذیت کننده پدر و مادر
و سخن چین.
پی نوشت: (ارشاد القلوب ج 1ص139)
باعث آمرزش گناهان و تبدیل سیئات به حسنات است.
رستگاری به شفاعت پیامبر گرامی و امام زمان ارواحنا فداه را به دنبال دارد.
موجب اجابت دعا و دفع بلا و عقوبت از اهل زمین و نزول نعمت و وسعت رزق است.
وفای به عهد و پیمان الهی و ادای اجر رسالت نبی اکرم است.
مایه نازل شدن به دیدار دل آرای آن حضرت در بیداری یا خواب است.
سبب بازگشت و رجعت به دنیا در زمان ظهور است.
باعث زیاد شدن نور ولایت امام زمان در دل است.
ایمنی از عذاب و عقوبت آخرت را موجب می شود.
در حکم یاری خداوند متعال است.
مایه طول عمر است.
دعا کننده را به ثواب طلب علم نائل می کند.
دعای امام زمان را در حق دعا کننده به دنبال خواهد داشت.
اجر کمک به مظلوم را دارد.(آن هم مظلوم ترین فرد عالم)
ثواب خون خواهی حضرت سید الشهدا را دارد.
قبولی شفاعت دعا کننده درباره هفتاد هزار گنهکار را موجب خواهد شد.
روز قیامت دعای امیر المومنین در حق دعا کننده را به همراه خواهد داشت.
موجب خراش صورت ابلیس است.
از تشنگی روز قیامت در امان است.
فرشتگان در مجلسی که برای تعجیل فرج دعا شود حاضر می گردند.
ثواب شهادت در رکاب پیامبر و زیر پرچم حضرت مهدی را دارد.
مقام دعا کننده برای فرج را در آخرت از همه شهیدان بالا تر می برد.
دعا کننده را مشمول شفاعت حضرت صدیقه طاهره(س) می گرداند.
غم های دعا کننده را در دنیا و آخرت از بین می برد.
دعای فرشتگان را در حق دعا کننده سبب می شود.
منبع: کتاب شریف مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم(ع)
آیا واقعا تابستان آنقدر گرمه که انسان را وادار کند که در مقابل آفریدگارش بایسته؟ پروردگاری که در عظمتش همین یک آیه کافی است؛ و ما شما را بدین خلقت زیبا بیافریدیم پس چرا آفریننده را تصدیق نمی کنید آیا ندیدید که نخست شما نطفه ای بودید؟(1)
ما انسان های فراموش کار و ناسپاسی هستیم، و جایگاه و جوهره وجودی خودمان را یادمان رفته است، و دیگر حاضر نیستیم کمی به خودمان سختی بدهیم و گوش به حرف آفریدگارمان و آیات حجابش دهیم و کمی گرمای دنیا را تحمل کنیم .
متاسفانه فصل تابستان شده، و لباس مردهایمان که گویی سایز خودش پیدا نمی شود؛ و لباس زنان از آن بدتر؛ روسری هایی که تور شده اند؛ مانتوهایی که بلوز شده اند؛ آستین هایی که آب رفته اند؛ و تا جایی که توان دارند روی ظاهر همین لباس اندک و جذب کننندگی آن تلاش می کنند؛ فقط کافی است بگویند مد شده یا مد است؛ حدیث و روایات هم یادمان رفته است،یادمان رفته است که امام صادق علیه السلام فرمود:
آتش جهنم را 70بار آب زدند تا که شد گرمای دنیا؛(2) آتش جهنمی که خداوند نام آن را 150بار در قران متذکر شده.....آیا تابستان آنقدر گرم شده که حتی گرمای جهنم رو هم تحت تاثیر خودش قرار داده است؟
========================================
(1)سوره واقعه- نَحنُ خَلَقنَاکُم فَلَولَا تُصَدِّقُونَ (57) أفَرَءَیتُم مَّا تُمنُونَ (58)
(2)بحار الانوار جلد۸ مبحث جهنم- ان نارکم هذه جزء من سبعین جزءا من نار جهنم و قد اطفئت سبعین مرة بالماء ثم التهبت و لو ذلک مااستطاع آدمی ان یطیقها
به گزارش شیعه آنلاین، وبلاگ نماز شب نوشت: در بین نوافع، نماز شب از فضیلت بیشتری برخوردار است و در قرآن درباره آن تأکید و سفارش بسیار شده است.
1. نماز شب و فضیلت آن
الف: از منظر آیات:
در بین نوافع، نماز شب از فضیلت بیشتری برخوردار است و در قرآن درباره آن تأکید و سفارش بسیار شده است. خدای متعال به پیامبرش می فرماید: مقداری از شب را به تهجد بپرداز این برای تو مستحب است شاید خدا تو را به مقام برگزیده ای مبعوث گرداند [1]و در تعریف بندگان خاص الهی می گوید: کسانی که شب را برای پروردگارشان در حال سجده و قیام بیتوته می کنند [2]و در توصیف مؤمنین می فرماید: شبها پهلو از بستر خواب جدا کنند و با بیم و امید خدای را بخوانند و از آنچه به آنها دادیم انفاق کنند، پس کسی نمی داند چه نعمتهایی که موجب چشم روشنی آنها می شود و در پاداش اعمالشان ذخیره شده است [3]...
قدس انلاین:متاسفانه اخیرا برخی افراد به خوردن مسکرات روی آورده و بی آنکه به آثار جسمی و روانی آن توجه کنند به مصرف آن ادامه می دهند.
با توجه به آثار بدی که مسکرات روی جسم و روان انسان می گذارد و او را از معنویات باز می دارد ضمن انکه خداوند از آن نهی فرموده ائمه طاهرین علیهم السلام نیز تاکید فراوانی بر عدم مصرف آن دارند.
پیامبر اعظم (ص) می فرمایند:
شراب مادر ناپاکی هاست ،هرکه شراب بنوشد چهل روز نمازش پذیرفته نشود ،و اگر بمیرد و شراب در شکم او باشد ،چنان است که در دوران جاهلیت(ودرحال کفر) مرده باشد
در روایت دیگری خوردن شراب را معادل زنا ی با محارم می دانند و می فرمایند:
شراب مادر بدی هاست و از همه گناهان بزرگ بزرگتر است ،هرکه آن را بنوشد باک ندارد که با مادر و خاله و عمه خود زنا کند
(نهج الفصاحة احادیث 1543 و 1544)
جهان پیرامون ما سرشار از نعمتهای بیبدیلی است که پروردگار یکتا در اختیار اشرف مخلوقات قرار داده تا از آنها بهرهمند شود.
یکی از این مواهب الهی، گیاهانی هستند که علاوه بر عطر و زیبایی، نویدبخش سلامت انسانها نیز میباشند. گفته میشود ساکنان زمین 250هزار گونه گیاهی را تاکنون شناسایی و مورد بهرهبرداری قرار دادهاند و از این رهگذر به سود اقتصادی زیادی دست یافتهاند، به طوری که ارزش خام درآمد حاصل از تولید گیاهان دارویی در جهان 8میلیارد دلار و ارزش گیاهان دارویی به فروش رفته در سطح جهان 40میلیارد دلار بوده است. آمارها حکایت از آن دارد حدود 1500گونه گیاه دارویی در ایران میروید که برخی از آنها مختص این آب و خاک میباشد و از ارزش دارویی و صنعتی بالایی برخوردارند که میتواند ارزش اقتصادی و سودآوری زیادی داشته باشند، اما با این وجود سهم ایران از بازار جهانی گیاهان دارویی ناچیز(کمتر از 2درصد) است و شاید علت عمده آن نیز صادرات این گیاهان دارویی به صورت خام و بدون فرآوری است. درحال حاضر حدود 66هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد و تقریباً 50گونه گیاه دارویی در ایران به شکل وسیع کشت میشود و بخش عمده این گیاهان خودرو هستند. همین مسأله باعث برداشت بیرویه و غیراصولی این گیاهان دارویی شده به طوریکه برخی از این گیاهان هنگام برداشت ریشهکن میشود یا بدون آنکه به مرحله گل دادن برسد برداشت میشوند و همین امر موجب انقراض و نابودی کامل نسل آنها خواهد شد زیرا برگشتپذیری این گیاهان به محیط بسیار کند یا ناممکن است. این موضوع تنها مشکل مربوط به گیاهان دارویی نیست و نبود ماشینآلات مورد نیاز، نبود صنایع تبدیلی و همچنین بیتوجهی به قابلیتهای خاصی که کشت یک گیاه دارویی برای منطقه میتواند به همراه داشته باشد، همچون جذب توریست باعث شده از مزایای این موهبت الهی بهره لازم را نبریم. از این رو شایسته است با توجه به تنوع این نعمت خدادادی با رویکردی علمی و در جهت ارتقای شاخصهای سلامت و کسب سود اقتصادی از طریق صادرات فرآوردههای گیاهان دارویی- نه فروش فله و خام- گامهای اساسی برداشته شود.مهمتر از بحث جهانی گیاهان دارویی، ایران با پیشینه تاریخی هزاران ساله و افتخار پرورش اندیشمندان و علمای طب و حکمت باید پرسید در چه جایگاهی قرار دارد؟
قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: خداوند زیبایى و زینت را دوست دارد وگرنه به آن امر نمىفرمود، «خذوا زینتکم» چنانکه اسلام، آیین فطرى است و انسان نیز فطرتاً از زینت لذت مىبرد.
وقتی خداوند در قرآن می فرماید که هیچ تر و خشکی نیست مگر در کتاب مبین و آن را تبیانی برای همه امور معرفی می کند یعنی آنکه هر آنچه برای سبک زندگی اسلامی و صحیح و برای بهره مندی سعادت دنیا و آخرت نیاز است در این کتاب بیان شده است.
یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ؛ اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زینتهاى خود را برگیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید، همانا خداوند اسرافکاران را دوست ندارد. (اعراف، 31)...
گفت و گو با دکتر محمد حسین رجبی دوانی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع)
مختار در شمار صحابی رسولا...
وی با اشاره به این که مختار ثقفی متولد سال اول هجری است و شخصیتی است که توانسته حوادث مهم و سرنوشت ساز صدر اسلام را از نزدیک شاهد باشد، گفت: مختار عصر رسول خدا را درک کرده و هنگام ارتحال رسولا... نوجوانی حدود 11 ساله است. طبق یکی از اقوال پدر مختار به مدینه آمد و ساکن این شهر شد، پس بر این اساس مختار جزو صحابی نسل دوم محسوب میشود، گرچه درباره عملکرد او در عصر رسولا... در منابع تاریخی چیزی نیامده است...
قدس آنلاین:یکی از دستورات اکید اسلام امر به معروف و نهی از منکر می باشد.
ثمرات این دستور الهی برکسی پوشیده نیست و همه موظفند حداقل در مقام زبان به انجام این فریضه الهی اقدام کنند.
در روایتی از امام باقر علیه السلام کوتاهی در انجام این دستور الهی به صورت دیگری متذکر شده است
ایشان می فرمایند:
خداوند عزو جل به شعیب پیامبر(ع) وحی است که من از قوم تو 100 هزار نفر را عذاب خواهم کرد،40 هزار نفر از بدان و 60 هزار نفر از خوبان
عرض کرد :پروردگارا بدان آری اما خوبان چرا؟
قدس آنلاین :گاهی اوقات انسان مرتکب معصیتی می شود و با کوچک شمردن آن حتی به فکر استغفار هم نمی افتد.
انسان با توجه به ویژگی ممکن الخطا بودنش و از سویی هجمه وسوسه های شیطان به سمت او ،همواره باید خود را در محضر الهی بداند و ضمن استغفار از گناهان کوچک و بزرگ و گناهانی که ندانسته انجام داده دل در گرو آمرزش حق تعالی داشته باشد.
امام حسن عکسری علیه السلام سبک شمردن گناه را ولو کوچک نهی نموده و می فرمایند:
از جمله گناهانی که آمرزیده نمی شود این است که (آدمی به جهت سبک شمردن گناه بگوید) ای کاش مرا به غیر این گناه مواخذه نکنند(تحف العقول ص 780)