خداوند پاك و منزه است.
خداوند از صفات بندگان پاك و منزه است یعنى نباید صفات خداوند را همانند صفات بندگان دانست و یا صفات بندگان را به خداوند نسبت داد.
صفات خداوند دو قسم مىشود:صفات ثبوتیه یا جمالیه; كه همان صفات خداوند است كه در صفحات قبل از آن بحث كردیم. عالم قادر حى مرید مدركهم سمیع است و بصیر متكلم وصادقصفات سلبیه یا جلالیه; به صفاتى گفته مىشود كه در اصل صفات خداوند نیستند بلكه باید خداوند را از آن صفات پاك و منزه بدانیم. و به همین علت به آنها صفات سلبیه یا جلالیه گفته مىشود چون آن صفات را باید از خداوند جدا كرد.
نه مركب بود جسم نه مرئى نه محلبىشریك است و معانى توغنى دان خالقدر زیر توضیح صفات سلبیه خداوند مىآید:1.خداوند مركب نیست.
یعنى خداوند اجزاء ندارد همانند انسانها.
ما دست داریم چون براى بلند كردن چیزى یا تكان دادن چیزى و نوشتن چیزى، به آن نیازمند هستیم.و یا ما دندان داریم چون براى غذا خوردن به دندان نیازمندیم، جسم داریم چون براى نگاه كردن به چشم نیازمندیم، پا داریم چون براى راه رفتن به پا احتیاج داریم، وهزاران جزء دیگر.
پس ما هر جزئى كه داریم به آن نیازمند هستیم. اما خداوند همانطور كه پیشترگفتیم بىنیاز است. و كسى كه بی نیاز است احتیاج به اجزاء ندارد، چون احتیاج داشتن به اجزاء از روى نیاز است.
2. خداوند جسم نیست.
چون كسى كه جسم دارد باید رنگ، و حجم و تغیّر داشته باشد. ویا هر جسمى نیاز به مكانى دارد، كه در آن جاى بگیرد، در صورتى كه ما گفتیم خداوند بىنیاز است. (لا تُدْرِكُهُ الأبْصارُ وَهُوَ یُدْرِكُ الأبْصارَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبیرُ). «او را هیچ چشمى مشاهده نمیكند.وحال آن كه او همه بینندگان را مشاهده میكند. و او لطیف و نامرئى و به همه چیز خلق آگاه است». امام رضا (علیه السلام) فرمود:«اِنَّهُ لَیْسَ مِنّا مَنْ زَعَمَ اِنَّ اللهَ عَزَّوجَلّ جِسْمٌ وَنَحْنُ مِنهُ بُراءِ فِى الدُّنْیا وَالآخِرَة». «كسى كه گمان مىكند خداوند جسم است از مانیست وما در دنیا و آخرت از او بیزاریم».
3.خداوند محل ندارد. محل و مكان داشتن مخصوص جسم است پیشتر گفته شد خداوند جسم نیست; چون هر جسمى به مكان وجهات نیاز دارد. و خداوند هم الصَّمَدُ وبى نیاز است. پس محل ندارد كه به محل نیازمند باشد.
4.شریك ندارد.
در اوایل كتاب به اثبات رسیده است كه خداوند شریكى ندارد. آیات قرآن نیز در این باره فراوان است. فی المثللَوْ كانَ فِیهِما آلِهَةٌ اِلاّ الله لَفَسَدَتا). اگر در آسمان و زمین غیر از خداوند خدایى دیگر هم بود جهان به فساد كشیده مىشود. (اِلهُكُمْ واحِدٌ فَلَهُ اسْلَمُوا). «خداى شما یكى است پس همه در برابرش سر تسلیم فرود آورید». (لا تَجْعَلْ مَعَ اللهِ اِلهاً آخَر). «با خداوند خداى دیگرى قرار مده».
درباره ازدواج بسیار گفته و شنیده ایم اما مطالبی که در زیر می آید شاید برای شما تازگی داشته باشد
از میان ضرب المثل های ملل مختلف و همین طور سخنان شخصیت های بزرگ جهان
پیرامون ازدواج شصت مورد را انتخاب کرده ایم ، بسیاری از این حرف ها جنبه شوخی و مزاح دارد
اما تعداد دیگری از آنها شاید وصف حال من و شما باشد !
همین طور قسمت دیگری از این گفته ها می تواند برای عده ای حکم کلید راهنما را داشته باشد
۱) هنگام ازدواج بیشتر با گوش هایت مشورت کن تا با چشم هایت.( ضرب المثل آلمانی)
۲) مردی که به خاطر ” پول ” زن می گیرد، به نوکری می رود. ( ضرب المثل فرانسوی )
۳) لیاقت داماد ، به قدرت بازوی اوست . ( ضرب المثل چینی )
۴) زنی سعادتمند است که مطیع ” شوهر” باشد. ( ضرب المثل یونانی )
۵) زن عاقل با داماد ” بی پول ” خوب می سازد. ( ضرب المثل انگلیسی )
۶) زن مطیع فرمانروای قلب شوهر است. ( ضرب المثل انگلیسی )
۷) زن و شوهر اگر یکدیگر را بخواهند در کلبه ی خرابه هم زندگی می کنند. ( ضرب المثل آلمانی)
۸) داماد زشت و با شخصیت به از داماد خوش صورت و بی لیاقت . ( ضرب المثل لهستانی)
۹) دختر عاقل ، جوان فقیر را به پیرمرد ثروتمند ترجیح می دهد. ( ضرب المثل ایتالیایی)
۱۰) داماد که نشدی از یک شب شادمانی و عمری بداخلاقی محروم گشته ای .( ضرب المثل فرانسوی )
۱۱) دو نوع زن وجود دارد؛ با یکی ثروتمند می شوی و با دیگری فقیر. ( ضرب المثل ایتالیایی )
۱۲) در موقع خرید پارچه حاشیه آن را خوب نگاه کن و در موقع ازدواج درباره مادر عروس تحقیق کن . ( آذربایجانی )
۱۳) برا ی یافتن زن می ارزد که یک کفش بیشتر پاره کنی . ( چینی )
۱۴) تاک را از خاک خوب و دختر را از مادر خوب و اصیل انتخاب کن . ( چینی )
۱۵) اگر خواستی اختیار شوهرت را در دست بگیری اختیار شکمش را در دست بگیر. ( اسپانیایی)
۱۶) اگر زنی خواست که تو به خاطر پول همسرش شوی با او ازدواج کن اما پولت را از او دور نگه دار (ترکی)
۱۷) ازدواج مقدس ترین قراردادها محسوب می شود. (ماری آمپر)
۱۵) ازدواج مثل یک هندوانه است که گاهی خوب می شود و گاهی هم بسیار بد. ( اسپانیایی )
۱۹) ازدواج ، زودش اشتباهی بزرگ و دیرش اشتباه بزرگتری است . ( فرانسوی )
۲۰) ازدواج کردن وازدواج نکردن هر دو موجب پشیمانی است . ( سقراط )
۲۱) ازدواج مثل اجرای یک نقشه جنگی است که اگر در آن فقط یک اشتباه صورت بگیرد جبرانش غیر ممکن خواهد بود. (بورنز)
۲۲) ازدواجی که به خاطر پول صورت گیرد، برای پول هم از بین می رود. ( رولاند (
۲۳) ازدواج همیشه به عشق پایان داده است . ( ناپلئون)
۲۴) اگر کسی در انتخاب همسرش دقت نکند، دو نفر را بدبخت کرده است . ( محمد حجازی)
۲۵) انتخاب پدر و مادر دست خود انسان نیست ، ولی می توانیم مادر شوهر و مادر زنمان را خودمان انتخاب کنیم . ( خانم پرل باک)
۲۶) با زنی ازدواج کنید که اگر ” مرد ” بود ، بهترین دوست شما می شد . ( بردون)
۲۷) با همسر خود مثل یک کتاب رفتار کنید و فصل های خسته کننده او را اصلاً نخوانید . ( سونی اسمارت)
۲۸) برای یک زندگی سعادتمندانه ، مرد باید ” کر ” باشد و زن ” لال ” . ( سروانتس)
۲۸ ) عاقلانه ازدواج کن ، تا عاشقانه زندگی کنی (radsms.com)
۲۹) ازدواج بیشتر از رفتن به جنگ ” شجاعت ” می خواهد. ( کریستین )
۳۰) تا یک سال بعد از ازدواج ، مرد و زن زشتی های یکدیگر را نمی بینند. ( اسمایلز)
۳۱) پیش از ازدواج چشم هایتان را باز کنید و بعد از ازدواج آنها را روی هم بگذارید. ( فرانکلین )
۳۲) خانه بدون زن ، گورستان است . ( بالزاک )
۳۳) تنها علاج عشق ، ازدواج است . ( آرت بوخوالد)
۳۴) ازدواج پیوندی است که از درختی به درخت دیگر بزنند ، اگر خوب گرفت هر دو ” زنده ” می شوند و اگر ” بد ” شد هر دو می میرند. ( سعید نفیسی)
۳۵) ازدواج عبارتست از سه هفته آشنایی، سه ماه عاشقی ، سه سال جنگ و سی سال تحمل! ( تن )
۳۶) شوهر ” مغز” خانه است و زن ” قلب ” آن . ( سیریوس)
۳۷) عشق ، سپیده دم ازدواج است و ازدواج شامگاه عشق . ( بالزاک (
۳۸) قبل از ازدواج درباره تربیت اطفال شش نظریه داشتم ، اما حالا شش فرزند دارم و دارای هیچ نظریه ای نیستم . ( لرد لوچستر)
۳۹) مردانی که می کوشند زن ها را درک کنند ، فقط موفق می شوند با آنها ازدواج کنند. ( بن بیکر)
۴۰) با ازدواج ، مرد روی گذشته اش خط می کشد و زن روی آینده اش . ( سینکالویس)
۴۱) خوشحالی های واقعی بعد از ازدواج به دست می آید . ( پاستور (
۴۲) ازدواج کنید، به هر وسیله ای که می توانید. زیرا اگر زن خوبی گیرتان آمد بسیار
خوشبخت خواهید شد و اگر گرفتار یک همسر بد شوید فیلسوف بزرگی می شوید. ( سقراط)
۴۳) قبل از رفتن به جنگ یکی دو بار و پیش از رفتن به خواستگاری سه بار برای خودت دعا کن . ( یکی از دانشمندان لهستانی(
۴۴) مطیع مرد باشید تا او شما را بپرستد. ( کارول بیکر)
۴۵) من تنها با مردی ازدواج می کنم که عتیقه شناس باشد تا هر چه پیرتر شدم، برای او عزیزتر باشم . ( آگاتا کریستی)
۴۶) هر چه متأهلان بیشتر شوند ، جنایت ها کمتر خواهد شد. ( ولتر)
۴۷) هیچ چیز غرور مرد را به اندازه ی شادی همسرش بالا نمی برد، چون همیشه آن را مربوط به خودش می داند. ( جانسون(
۴۸) زن ترجیح می دهد با مردی ازدواج کند که زندگی خوبی نداشته باشد ، اما نمی تواند مردی را که شنونده خوبی نیست ، تحمل کند. ( کینهابارد)
۴۹) اصل و نسب مرد وقتی مشخص می شود که آنها بر سر مسائل کوچک با هم مشکل پیدا می کنند. ( شاو)
۵۰) وقتی برای عروسی ات خیلی هزینه کنی ، مهمان هایت را یک شب خوشحال می کنی و خودت را عمری ناراحت ! ( روزنامه نگار ایرلندی (
۵۱) هیچ زنی در راه رضای خدا با مرد ازدواج نمی کند. ( ضرب المثل اسکاتلندی)
۵۲) با قرض اگر داماد شدی با خنده خداحافظی کن . ( ضرب المثل آلمانی (
۵۳) تا ازدواج نکرده ای نمی توانی درباره ی آن اظهار نظر کنی . ( شارل بودلر (
۵۴) دوام ازدواج یک قسمت رویِ محبت است و نُه قسمتش روی گذشت از خطا . ( ضرب المثل اسکاتلندی(
۵۵) ازدواج پدیده ای است برای تکامل مرد. ( مثل سانسکریت (
۵۶) زناشویی غصه های خیالی و موهوم را به غصه نقد و موجود تبدیل می کند . (ضرب المثل آلمانی (
۵۷) ازدواج قرارداد دو نفره ای است که در همه دنیا اعتبار دارد. ( مارک تواین (
۵۸) ازدواج مجموعه ای ازمزه هاست هم تلخی و شوری دارد. هم تندی و ترشی و شیرینی و بی مزگی . (ولتر )
۵۹) تا ازدواج نکرده ای نمی توانی درباره آن اظهار نظر کنی. ( شارل بودلر )
خدا: بنده ی من نماز شب بخوان و آن یازده رکعت است.
بنده: خدایا ! خسته ام! نمی توانم.
خدا: بنده ی من، دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخوان.
بنده: خدایا ! خسته ام برایم مشکل است نیمه شب بیدار شوم…
خدا: بنده ی من قبل از خواب این سه رکعت را بخوان
بنده: خدایا سه رکعت زیاد است
خدا: بنده ی من فقط یک رکعت نماز وتر بخوان
بنده: خدایا ! امروز خیلی خسته ام! آیا راه دیگری ندارد؟
خدا: بنده ی من قبل از خواب وضو بگیر و رو به آسمان کن و بگو یا الله
بنده: خدایا!من در رختخواب هستم اگر بلند شوم خواب از سرم می پرد!
خدا: بنده ی من همانجا که دراز کشیده ای تیمم کن و بگو یا الله
بنده: خدایا هوا سرد است!نمی توانم دستانم را از زیر پتو در بیاورم
خدا: بنده ی من در دلت بگو یا الله ما نماز شب برایت حساب می کنیم
بنده اعتنایی نمی کند و می خوابد
خدا: ملائکه ی من! ببینید من آنقدر ساده گرفته ام اما او خوابیده است چیزی به اذان صبح نمانده
او را بیدار کنید دلم برایش تنگ شده است امشب با من حرف نزده
ملائکه: خداوندا! دوباره او را بیدار کردیم ،اما باز خوابید
خدا: ملائکه ی من در گوشش بگویید پروردگارت منتظر توست
ملائکه: پروردگارا! باز هم بیدار نمی شود!
خدا: اذان صبح را می گویند هنگام طلوع آفتاب است ای بنده ی من بیدار شو
نماز صبحت قضا می شود خورشید از مشرق سر بر می آورد
ملائکه:خداوندا نمی خواهی با او قهر کنی؟
خدا: او جز من کسی را ندارد…شاید توبه کرد…
بنده ی من تو به هنگامی که به نماز می ایستی من آنچنان گوش فرا میدهم
که انگار همین یک بنده را دارم و تو چنان غافلی که گویا صد ها خدا داری
1. الخصال، مرحوم صدوق، ص 218.
منبع:کتاب بشارت
یکی از نظریات تحقیر آمیزی که نسبت به زن وجود داشته است، مربوط است به ریاضت جنسی و تقدس تجرد و عزوبت، چنانکه میدانیم در برخی آیین ها رابطه جنسی ذاتا پلید است، بعقیده پیروان آن آئین ها تنها کسانی به مقامات معنوی نائل میگردند که همه عمر مجرد زیست کرده باشند. یکی از پیشوایان معروف مذهبی جهان میگوید: " با تیشه بکارت درخت ازدواج را از بن بر کنید. " همان پیشوایان ازدواج را فقط از جنبه دفع افسد به فاسد اجازه میدهند یعنی مدعی هستند که چون غالب افراد قادر نیستند با تجرد صبر کنند و اختیار از کف شان ربوده میشود و گرفتار فحشا میشوند و با زنان متعددی تماس پیدا میکنند، پس بهتر است ازدواج کنند تا با بیش از یک زن در تماس نباشند، ریشه افکار ریاضت طلبی و طرفداری از تجرد و عزوبت بدبینی به جنس زن است، محبت زن را جزء مفاسد بزرگ اخلاقی بحساب میاورند.
اسلام با این خرافه سخت نبرد کرد، ازدواج را مقدس و تجرد را پلید شمرد. اسلام دوست داشتن زن را جزء اخلاق انبیا معرفی کرد و گفت: «من اخلاق الانبیاء حب النساء» (وسائل جلد 3 صفحه 3). پیغمبر اکرم می فرمود من به سه چیز علاقه دارم، بوی خوش، زن، نماز. برتراندراسل میگوید: در همه آئینها نوعی بدبینی به علاقه جنسی یافت میشود مگر در اسلام، اسلام از نظر مصالح اجتماعی حدود و مقرراتی برای این علاقه وضع کرده اما هرگز آنرا پلید نشمرده است. از نظر اسلام، علاقه جنسی نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد، بلکه جزء خوی و خلق انبیاء است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام طبق آثار و روایات فراوان که رسیده است، محبت و علاقه خود را به زن در کمال صراحت اظهار می کرده اند و بر عکس روش کسانی را که میل به رهبانیت پیدا می کردند سخت تقبیح می نمودند.
یکی از اصحاب رسول اکرم ( ص ) به نام عثمان بن مظعون کار عبادت را به جائی رسانید که همه روزها روزه می گرفت و همه شب تا صبح به نماز می پرداخت، همسر وی جریان را باطلاع رسول اکرم ( ص ) رسانید، رسول اکرم (ص ) در حالی که آثار خشم از چهره اش هویدا بود از جا حرکت کرد و پیش عثمان بن مظعون رفت و به او فرمود: ای " عثمان " بدان که خدا مرا برای رهبانیت نفرستاده است، شریعت من شریعت فطری آسانی است، من شخصا نماز می خوانم و روزه می گیرم و با همسر خودم نیز آمیزش می کنم، هر کس می خواهد از دین من پیروی کند باید سنت مرا بپذیرد. ازدواج و آمیزش زن و مرد با یکدیگر جزء سنتهای من است.
خدیجه 15 سال از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بزرگتر بود. ( بعد از وفات خدیجه ) هر وقت نام او را می بردند پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله با عظمت از او یاد می کرد و گاهی اشکش جاری می شد که عایشه ناراحت می شد. عایشه بر عکس، چون جوان بود به جوانی خودش می نازید. یک دفعه هم گفت یک زن پیر که دیگر اینقدر اهمیت ندارد که این قدر به او اهمیت می دهی؟ فرمود چه می گویی تو؟
مردی که همسرش و خواهرش با وضع زننده ای بیرون آمده بودند با یک شخص متدین که همسرش چادر بر سر کرده بود روبرو شد وبا ناراحتی به او گفت ؛چرا زن خود را اینقدر محصور می کنی و اورا اذیت میکنی ؟
آن شخص گفت ,دقت کردی ماشین شخصی رو چادر میکشن نه اتوبوس همگانی ؟و از بین ماشین های شخصی هر کدوم که باکلاس تر و شیک تر و زیباتر هست چادر دارن ؟ژیان که چادر نمیخواد ؟
{انتخاب باشما اتوبوس همگانی یا کبوتر آسمانی }
حاجیانی که به مکه می روند همراه خود آبلیمو، سیر و خا شیر و... می برند که در سفر استفاده کنند.
حال برای سفر آخرت که طولانی ترین سفر است _ یعنی برای ابدیت خود _ چه چیزی باید برد؟
جوابش را خداوند متعال در قرآن فرموده که: وَ تَزَدّوا فإنّ خیرَ الزّادِ التّقوی : توشه فراهم کنید که بهترین توشه تقواست.( بقره/197)
علی علیه السلام فرمود: آه مِن قِلّة الزاد وَ طولِ الطریقِ وَ بُعدِ السفرِ وَ عظیمَ المَوردِ ( نهج البلاغه/ح77).
آه از توشه اندک و درازی راه و دوری منزل و عظمت روز قیامت.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
جمعی در جاهلیت عقیده داشتند كه تنها زنای آشكار ناپسند است اما انـتـخـاب دوسـت پـنـهـانـی مانعی ندارد! قرآن در جواب چنین می فرماید :
سوره ۵: المائدة - جزء ۶
«الْیَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ وَمَن یَكْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ»
امروز چیزهای پاكیزه برای شما حلال شده و طعام كسانی كه اهل كتابند برای شما حلال و طعام شما برای آنان حلال است و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاكدامن از مسلمان و زنان پاكدامن از كسانی كه پیش از شما كتاب [آسمانی] به آنان داده شده به شرط آنكه مهرهایشان را به ایشان بدهید در حالی كه خود پاكدامن باشید نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید و هر كس در ایمان خود شك كند قطعاً عملش تباه شده و در آخرت از زیانكاران است
در دنیاى امروز كه بسیارى از رسوم جاهلى در اشكال مختلف زنده شده است نیز این تفكر بوجود آمده كه انتخاب دوست زن یا مرد براى افراد مجرد بىمانع است نه تنها به شكل پنهانى، آن گونه كه در زمان جاهلیت قبل از اسلام وجود داشت، بلكه بشكل آشكار نیز هم! در حقیقت دنیاى امروز در آلودگى و بىبند و بارى جنسى از زمان جاهلیت پا را فراتر نهاده، زیرا اگر در آن زمان تنها انتخاب دوست پنهانى را مجاز مىدانستند، اینها آشكارش را نیز بىمانع مىدانند و حتى با نهایت وقاحت به آن افتخار میكنند، این رسم ننگین كه یك فحشاى آشكار و رسوا محسوب میشود از سوغاتهاى شومى است كه از غرب به شرق انتقال یافته و سرچشمه بسیارى از بدبختیها و جنایات شده است.
تفسیر نمونه ج 4 ص 283